Jornada: “L’Antropologia Social a l’Educació Secundària. Més enllà de la immigració?”

23 octubre, 2013

Dia: divendres, 22 de novembre de  2013
Lloc: Sala Nicolau  d’Olwer de l’Institut d’Estudis Catalans, carrer del Carme 47,  (Barcelona)

Presentació

Al món  contemporani, l´Antropologia Social ha esdevingut una disciplina de caire bàsic,  transversal i fonamental, de la mateixa manera que ho foren l´estudi dels  clàssics i la història per a les generacions anteriors, de manera que l´interès  de tenir-ne coneixements va molt més enllà de l´estricte àmbit professional. No  només perquè els seus continguts ens ajuden a entendre´ns a nosaltres mateixos  com a éssers socials i culturals que som, sinó perquè moltes de les  problemàtiques que estudia tenen una incidència directa amb preocupacions força  actuals de la nostra societat. Però tot i la importància de l´antropologia, i a  diferència d´altres països, aquest àmbit de coneixement no té una presència  clara i ben definid a ni als plans d´estudi d’educació secundària obligatòria i  batxillerat ni en altres nivells o àmbits curriculars de les institucions  educatives de Catalunya.

L’objectiu  d’aquesta jornada és compartir i debatre experiències d´incorporació de  l´antropologia social a l´educació secundària d´altres comunitats autònomes i  reflexionar, al fil d´algunes consideracions teòriques i crítiques sobre el seu  paper, les seves possibilitats i els seus límits. Alhora es vol donar una  perspectiva de l´antropologia social i cultural a l´educació secundària més  àmplia, que es descentri de la immigració i la interculturalitat, àmbits amb els  que sovint s´associa la disciplina antropològica i amb els que, lògicament, es  treballa però que no exhaureixen les possibilitats que ofereix l´antropologia  social i cultural, tant en la millora de la comprensió de la institució escolar  com dels models de rel ació i de les dialèctiques d´identitat que s´hi  generen.

Destinataris

Antropòlogues i  antropòlegs, professorat de secundària, personal docent i professionals dels  diferents serveis educatius de Catalunya, responsables i experts/es en educació  secundària i ensenyament superior, estudiants.

MATÍ:

8.30-9.00h Inici  de la Jornada, recepció de participants i recollida de documentació

9.00-9.15h  Inauguració de la Jornada a càrrec de la Sra. Teresa Pijoan,  directora general d´Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat (pendent de  confirmació)

9:15-9:45h  Presentació de la Jornada a càrrec de la Dra. Verena Stolcke,  presidenta de l´Institut Català d´Antropologia (ICA) i la Dra. Aurora  González, presidenta de l´Associació Catalana de Professionals de  l´Antropologia (ACPA)

9:45-10:45h  ¿Antropología en educación  secundaria? Ponent:  Angel Díaz de Rada Brun (UNED)

10:45-11:30  PAUSA

11:30-13:30 Taula  rodona: Experiències d´Antropologia a  l´ensenyament secundari. l´experiència galega (Nieves  Herrero, Universidad de Santiago de Compostela), l´experiència madrilenya (Julián López, UNED) Modera: Pepi Soto, Universitat  Autònoma de Barcelona

13.30-14.00  Debat

TARDA:

15:30-17.30  Grups de discussió. L’objectiu és establir continuïtats entre  les aportacions dels ponents i les realitats professionals de les persones  participants

17.30-18.30  Sessió plenària. Conclusions dels grups de discussió. Debat. Creació Comissió de  Continuïtat

18:30  Clausura