6 projectes artístics d’estudiants del grau d’Arts

28 juliol, 2023
exemples de TFG del grau d'Arts de la UOC TFG grau arts

Una guitarra elèctrica, materials regeneratius i biodegradables, objectes en desús, micropoesia, la memòria històrica i els sorolls electromagnètics, entre molts altres aspectes, són alguns dels pilars centrals dels 6 exemples de TFG que et proposem, elaborats per estudiants del grau d’Arts de la UOC. Uns projectes que combinen innovació, introspecció, art, diferents llenguatges i tècniques i que van ser presentats en les jornades ‘Las formas del pensar’ en el marc de la Cátedra abierta de la UOC i el Museo Reina Sofía.

El Transbordador per Albert Comerma Bertran

El viatge que ofereix Albert Comerma amb El Transbordador és una exploració de la memòria personal a través de quatre components concrets: el text, la imatge trobada, l’element tècnic i la guitarra elèctrica. El projecte parteix d’una necessitat de cerca en un procés de transformació propi, que serà origen del desplegament conceptual, i intenta donar resposta a situacions de canvi, moments clau succeïts en els últims anys de la seva vida. Més que trobar certeses, elabora nous interrogants a partir de la recerca artística.

Així, El Transbordador resulta ser una agrupació d’escrits que, a la vegada, és un llibre de partitures, creant un conjunt de paisatges sonors elaborats exclusivament amb guitarra elèctrica.

El Transbordador - Albert Comerma

Biotex per Loreto Binvignat

Un altre dels exemples de TFG que et proposem és el de Loreto Binvignat en el qual combina art, disseny de moda, innovació i ciència. Es tracta de la seva obra Biotex, un projecte fruit d’una recerca amb biomaterials regeneratius i biodegradables, amb el qual imagina altres futurs possibles i noves maneres de produir art de la mà de la naturalesa i posant en valor conceptes com a sostenibilitat, innovació, ciència i avantguarda.

Amb tot això, Biotex representa un conjunt de peces en el qual es combinen diferents materials com l’alginat de sodi (un component derivat de les algues marrons) o en el qual també treballa el procés de fermentació amb cel·lulosa bacteriana.

Seguir con el problema. Hacia el abismo per Joan Codina

“Com crear d’acord amb els temps que estem vivint?”

Aquesta és la pregunta que es planteja Joan Codina amb aquest TFG. I és que hi ha milers d’objectes en ús i en desús que incrementen, any rere any, la petjada ecològica a escala mundial. Seguir con el problema. Hacia el abismo és el treball amb el qual Joan Codina busca interpel·lar, dialogar i generar nous discursos sobre l’explotació de l’espai i reflexionar sobre com el consumim a través d’aquesta rotació d’objectes que pot aixafar la humanitat i la seva incapacitat per a assumir el compromís necessari amb el medi ambient.

El reflejo en los dientes del lobo per Alba López Revelles

Aquest projecte és una obra de literatura il·lustrada contemporània, corresponent al gènere de la poesia moderna. El llibre, de caràcter intimista, està format per textos narratius, poesia i micropoesia. El poemari es crea amb la motivació de donar veu a problemes socials de la forma més humana i sensible possible.

La seva autora reconeix que és un llibre que pot resultar incòmode de llegir, ja que fa una lectura cap a dins per a preguntar-se sobre què està passant amb la seva vida i en la qual també s’aborden esdeveniments traumàtics com a trastorns de la conducta alimentària o fins i tot violència físic sexual. No obstant això, Alba no es queda aquí, sinó que demostra que a poc a poc es pot sortir d’aquesta part fosca de la vida.

Al llarg del recorregut i de l’obra —que encara que és molt personal, assegura que tothom pot llegir-la—, intervenen diferents animals com el llop (el seu alter ego), el conill, els corbs, etc. i incorpora altres llenguatges visuals relacionats amb la naturalesa (platges, boscos…).

Monument 24 per Aida Martí Pago

El monument commemoratiu de la batalla de l’Ebre (Tortosa, 1964) és el pilar central de Monument 24, el projecte d’Aida Martí Pago. Es tracta d’un assaig visual que, des de l’art, reflexiona sobre els usos sociològics i polítics d’aquest monument.

El treball, que ressegueix els processos de gestació, producció i activació del monument a través del rastre dels arxius, anant a les entranyes i les arrels d’aquesta peça en tota la seva dimensió, juga amb la mateixa materialitat de l’obra i combina el collage, el dibuix i elements textuals.

monument commemoratiu batalla de l'Ebre

No matter what. Listen! per Cesc Sidera

Sorolls, polsos electromagnètics, ones de ràdio…antropofonies inaudibles omplen de discursivitats abstractes inaudibles els buits visuals del nostre paisatge local. El projecte artístic No matter what, Listen! de Cesc Sidera cartografia el procés de transformació subjectiva de la identitat de l’entorn local de l’artista en agència i temple aural.

Aquest projecte convida a una exploració en el paisatge sensorial que el so no omple alhora els buits amb altres matisos de silenci en la nostra vida quotidiana. És una experiència fonogràfica que intenta interferir en les petites costures del paisatge del silenci que ens envolta.

Així, Cesc combina còdexs que gairebé no són perceptibles per l’oïda humana i ens convida a un viatge per descobrir els sons dels camps electromagnètics de l’ambient de la Vall de Llèmena (Girona), una terra en la qual té una relació profunda i arrelada i que a través del projecte busca promoure la conservació, la visualització i la difusió del patrimoni immaterial del territori.