Com treballar en el sector editorial: professions, formació i competències

25 setembre, 2023
treballar en el sector editorial Imatge de Freepik

El sector editorial es troba en un moment de canvi profund i transformació digital. Per això, és clau estar preparat per afrontar els reptes que planteja i conèixer les sortides professionals i les competències requerides per treballar en el sector editorial.

Així, hi ha un gran nombre de professions vinculades al món editorial, de les quals podem destacar:

• Escriptor/a: els que creen les històries, els personatges i el contingut del llibre. La seva funció és escriure l’obra original.
  • Editor/a: els responsables de revisar i corregir el manuscrit. La seva funció és assegurar-se que el llibre tingui una estructura clara i coherent, i que estigui ben escrit.
  • Dissenyador/a gràfic/a: els que il·lustren la portada i el disseny interior del llibre. La seva funció és fer que el llibre sigui atractiu i fàcil de llegir per als lectors. En alguns àmbits editorials, com ara la novel·la gràfica i els còmics, ocupen un lloc especialment destacat.
  • Corrector/a: els que revisen la versió final del llibre abans que es publiqui. La seva funció és corregir errors gramaticals, ortogràfics i de puntuació, i assegurar-se que el llibre estigui a punt per imprimir-se i distribuir-se.
  • Màrqueting i comercialització: els que introdueixen el llibre al mercat. La seva funció és portar el llibre a les llibreries, en línia i a altres llocs on els lectors el puguin trobar.

Competències necessàries per dedicar-te als llibres i al món editorial

L’espectre professional esmentat és molt ampli i heterogeni. Deixant de banda la professió d’escriptor, podem identificar algunes competències transversals i comunes, com ara l’anàlisi crítica, la interpretació de l’entorn i l’adaptació a noves situacions organitzatives; la capacitat per treballar en equip i coordinar equips multidisciplinaris; la capacitat per generar noves idees i identificar oportunitats per al desenvolupament de projectes i iniciatives d’innovació en l’entorn professional, i una comunicació efectiva, tant a l’hora de transmetre informació clara i concisa a altres membres de l’equip com a l’hora d’interactuar amb autors i clients.

Si ens centrem en les competències específiques, en podem destacar les següents:

• Dominar les especialitats de tractament del text i de producció editorial de manera integral, activa i pràctica, així com l’edició en EPUB.
  • Concebre de manera creativa projectes de llibre enriquit amb àudio i vídeo.
  • Entendre les especificitats i els mercats de les diferents tipologies editorials.
  • Conjugar els coneixements del món editorial tradicional amb les noves perspectives digitals.
  • Proposar estratègies editorials d’acord amb el nou paradigma de creació, distribució i comercialització de continguts textuals a internet basats en les metadades.
  • Utilitzar de manera creativa les possibilitats d’internet per promocionar el llibre i la lectura.
  • Planificar estratègies de promoció de la lectura en llibreries i biblioteques.

Què s’ha d’estudiar per treballar en el sector editorial?

A la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) posem a disposició dels estudiants un portafolis ampli, una formació integral en el món del llibre digital i físic que fomenta la seva capacitat d’adaptació i innovació tecnològica en el context del sector editorial.

El programa del màster d’Edició Digital de la UOC, amb una durada de dos anys, incorpora tant els coneixements d’edició tradicional com les especialitzacions i les eines tècniques necessàries per a l’edició del llibre digital, d’una banda, i prepara per dominar els models de producció i comercialització i les noves pràctiques de lectura digital, que exigeixen cada vegada més accessibilitat i interactivitat, de l’altra.

Els estudiants també poden cursar, de manera independent, la part d’edició en el postgrau de Tecnologies de l’Edició Digital i la de màrqueting en el postgrau de Gestió i Màrqueting Editorial, tots dos amb una durada d’un any.

Inscriu-te a la sessió de resolució de dubtes del màster

Quines sortides professionals tenen les persones que estudien el màster d’Edició Digital de la UOC?

• Editors
  • Creadors (escriptors, il·lustradors, traductors)
  • Correctors
  • Maquetadors
  • Programadors d’EPUB
  • Gestors de màrqueting editorial
  • Comercials de llibres i continguts digitals
  • Responsables de comunicació i vendes d’una editorial

Tres consells clau per treballar en l’edició de llibres (digitals i impresos)

• Estar al dia de les novetats i dels reptes del sector.
  • No perdre mai de vista que els grans projectes editorials es nodreixen, en bona part, del talent i de la qualitat.
  • La feina no acaba amb el llibre ja acabat (imprès o digital), ja que després comença una tasca més important i més complexa perquè el llibre arribi al lector: la comunicació.
Autors / Autores
Professora agregada dels Estudis d'Arts i Humanitats i directora del màster en Edició Digital.