Pensadoras frente al arte: el videopòdcast del grau d’Història, Geografia i Història de l’Art de la UOC i la UdL

4 juliol, 2024
Pensadoras frente al arte Pensadoras frente al arte: el videpòdcast de la UOC i la UdL que vol destacar el paper de les escriptores i pensadores en la interpretació de l’art

Com van interpretar Virginia Woolf, Emilia Pardo Bazán o Margarita Nelken les obres de Francisco Goya, Michelangelo Buonarroti o Rafael Sanzio?

Pensadoras frente al arte és el nou videopòdcast impulsat pel grau d’Història, Geografia i Història de l’Art de la UOC i la UdL. que té com a objectiu principal destacar el paper de les dones escriptores i pensadores en la interpretació de l’art.

Per això, professors i professores dels Estudis d’Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i del Departament de Geografia, Història i Història de l’Art de la Universitat de Lleida (UdL) llegiran, en veu alta, fragments d’autoria femenina sobre obres de la història de l’art tan icòniques com La maja desnuda (Goya), les verges de Rafael Sanzio o la Sagristia Nova de l’església de San Lorenzo, de Miquel Àngel, entre altres, per després analitzar com van observar i interpretar l’art d’aquests artistes les escriptores i pensadores protagonistes de cada episodi.

“La història s’ha escrit des d’unes esferes de poder que han exclòs els col·lectius que no en formaven part, entre els quals hi ha el de les dones. Això és evident en la història de l’art. Hi ha hagut dones artistes i dones que han reflexionat sobre l’art, però històricament les seves contribucions han estat ignorades, silenciades o marginades”, apunta David Martínez-Robles, director del grau d’Història, Geografia i Història de l’Art (interuniversitari: UOC, UdL). I és que, malgrat els canvis de les últimes dècades, “encara avui és evident aquesta posició marginal de les dones en la manera com s’entén la història de l’art”, assegura Martínez-Robles.

Així doncs, aquest projecte vol visibilitzar l’autoria i la sensibilitat artística i intel·lectual femenina difonent un ampli ventall d’autores novel·listes, poetes, filòsofes, historiadores i crítiques de l’art de nacionalitats diverses que, des del segle xviii fins al present, han deixat per escrit les seves observacions i interpretacions d’alguna obra d’art.

Les obres d’art: el lloc privilegiat on aturar la mirada

I és que el que tenen en comú aquestes autores i pensadores és el fet d’haver-se aturat en algun moment a escodrinyar una obra d’art per trobar-ne el sentit i haver aconseguit plasmar-lo amb mestria, fet que ens convida a mirar i a pensar més enllà de les intencions originals de l’autor de l’obra.

És per això que tal com assegura María Antonia Argelich, professora del grau d’Història, Geografia i Història de l’Art (interuniversitari: UOC, UdL), “aquest videopòdcast també es proposa com una eina per al descobriment de la contemplació artística. Quan una ment sagaç ens ajuda amb les seves paraules a conduir la mirada, hi veiem d’una manera intensa i vivaç. Les pensadores triades són brillants en això. Ens ensenyen diferents maneres d’aproximar-nos a l’art i de fer-nos nostres aquestes obres, famoses però sovint distants”.

El primer episodi: Virginia Woolf davant de Walter Sickert

En aquest primer episodi, Aida Sánchez de Serdio ens submergeix en la lectura de Virginia Woolf, escriptora britànica i una de les figures més destacades del feminisme internacional, davant les obres de Walter Sickert, pintor impressionista anglès d’origen alemany.

“Solem pensar en Virginia Woolf com una autora literària o com una intel·lectual, i a vegades oblidem l’estreta relació que sempre havia tingut amb les arts visuals o la pintura”, assegura Sánchez de Serdio, professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC.

Sánchez de Serdio ens convida així a fer un recorregut de bracet de Virginia Woolf per les obres de Sickert i la seva manera de retratar les vides dels seus protagonistes a partir d’un text extret de Walter Sickert: a conversation. By Virginia Woolf (1934). Es tracta d’una conversa ficcionada entre amics que va publicar l’autora després d’haver vist l’exposició de l’artista.

Pots gaudir de l’episodi també a Spotify:

🎧 I a IvooxAmazon Music i Apple Podcast.

Aquest videopòdcast consta de cinc episodis que es publicaran mensualment entre els mesos de juliol i desembre de 2024 i estaran disponibles als canals de YouTube i Spotify de la UOC.