Distribució digital de llibres i audiollibres

20 gener, 2022
Ilustración eBook

En el marc de la II Fira Virtual d’Ocupació de la UOC, Núria Planas Vilar, que va dur a terme un postgrau en Gestió i Màrqueting Editorial per la UOC, i que actualment treballa a l’empresa Bookwire, ens va parlar del sector de la distribució digital de llibres i audiollibres, incidint en els diversos perfils que aglutina i en les seves sortides professionals.

Llicenciada en Filologia Anglesa per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en literatura i cultura de les Amèriques del nord i del sud per la Friedrich-Alexander-Universität de Nuremberg, amb experiència laboral en llibreries i en editorials com La Caja Books i Andana, Núria Planas exerceix avui en dia com a Shop Relations Manager per Bookwire, una empresa internacional de distribució digital d’ebooks, audiollibres, podcasts i impressió sota demanda, localitzada a Frankfurt. Segueixen els punts forts de la seva intervenció.

Un sector en creixement

La distribució digital de llibres digitals (ebooks) i audiollibres digitals està experimentant un creixement molt destacat en els darrers anys, amb grans empreses del món del llibre movent-se en ella i la multiplicació espectacular de plataformes virtuals de venda. La mateixa Bookwire il·lustra l’expansió imparable del sector, ja que en una dècada ha passat de comptar amb quatre treballadors inicials a superar els dos-cents, obrint oficines a Frankfurt, Munic, Londres, Barcelona, París, Brasil, Nova York i Ciutat de Mèxic. Es tracta d’una àrea que ofereix un ampli grapat de possibilitats de treball i que no sols dona la benvinguda a estudiants que provenen de graus d’Economia o d’Informàtica sinó que acull a llicenciats en branques humanístiques.

¿Què és la distribució digital?

La cadena tradicional del llibre en paper posava amb relació a tres actors: l’editorial, la distribuïdora -empresa encarregada de transportar els exemplars per terra, mar o aire- i la llibreria física. Amb els ebooks i els audiollibres digitals, el segon passa a ser una distribuïdora o agregadora d’arxius digitals, mentre que el tercer constitueix una plataforma de venda en línia.

Són moltes les editorials que requereixen serveis de producció de llibres i audiollibres digitals, que no tenen la capacitat d’enviar arxius de forma òptima a les plataformes de venda o que els hi manquen eines legals per tal de signar molts acords amb les plataformes on desitgen col·locar els seus llibres a la venda. Aquí és on entra la distribuïdora o l’agregador de continguts.

Agent mediador entre l’editorial i la tenda virtual, la seva funció consisteix a agafar de la primera el contingut per, un cop organitzat, gestionat i polit a través d’un sistema, fer arribar els arxius resultants a la segona, amb la qual prèviament s’han definit els requisits legals. Empreses tecnològiques com Bookwire assisteixen d’aquesta manera a les editorials oferint-los un software que les ajuda a distribuir ebooks i audiollibres, a optimitzar formats i metadades, a seleccionar plataformes de venda, a realitzar campanyes de màrqueting i a completar anàlisi de vendes.

Quins serveis ofereix l’agregador a l’editorial?

1) Gestiona la cessió dels drets patrimonials (signatura de contractes vinculats a qüestions relatives a la propietat Intel·lectual)

2) Producció de llibres i audiollibres en format digital

3) Distribució a les plataformes de venda

4) Posicionamient dels productes

5) Avaluació de les vendes

Què gestiona l’agregador amb la plataforma de venda?

1) Els acords legals -negociació de les millors condicions econòmiques possibles per les editorials i els seus autors

2) La connexió tècnica -enviament del contingut, és a dir, la carpeta amb el text, la imatge de la coberta i metadades com el gènere de l’obra, informació sobre l’autor, descripció del producte o edat recomanada de lectura

3) Accions de màrqueting

Modalitats de venda d’ebooks i audiollibres

. Venda unitària: Per x euros s’obté un ebook o un audlollibre descarregable. Entre les plataformes més conegudes que ofereixen aquest servei es troben Google Play, Amazon, El Corte Inglés i Rakuten kobo.

. Credit subscription: Per x euros al mes, l’usuari pot descarregar-se un audiollibre. El preu de l’abonament sempre és el mateix, independentement de l’import del audiollibre que indica la seva venda unitària. Exemples de plataformes: Rakuten Kobo i Audible.

. Flat subscription: Per x euros al mes l’usuari pot fer un ús il.limitat del contingut disponible a la plataforma. Exemples de plataformes: Rakuten Kobo, Spotify, SCRIBD, Bookmate, BookBeat, Deezer, Nextstory, Storytell i Kindleunlimited

. Biblioteques públiques: Préstec d’ebooks i audiollibres. A Espanya es realitza a través del sistema eBiblio.

Perfils professionals en el sector del llibre digital

Content manager (o publisher relations): Selecció de continguts per la plataforma: cal estar molt familiaritzat amb els perfils de les editoriales de la regió. Ideal per gent provinent de les Humanitats (no tant de l’Economia, del Dret o de la Tecnologia).

Operacions: Ús del sistema operatiu per la transmissió d’arxius. No cal ser informàtic, només sentr afinitat per la tecnologia. Contacte freqüent amb les editorials i les plataformes

Màrketing: Posicionament dels productes a les plataformes

Business Development: Desenvolupament de les empreses (com expandir el negoci a d’altres països o integrar nous formats). Per aquestes posicions cal conèixer bé el sector. No exclusivament destinats als que tenen formació en Empresarials, també apte pels que provinguin de les Humanitats o de la Filologia

Producció: Producció d’ebooks i audiollibres. Tasca molt creativa que requereix dominar el programa InDesign. Aquí també entrarien els narradors d’audiollibres