7 llibres sobre psicologia i educació per Sant Jordi 2024

19 abril, 2024
llibres de psicologia i educació Sant Jordi 2024 Imatge de Freepik

Falta molt poc perquè arribi un dels dies més especials de l’any pels amants dels llibres i la lectura: Sant Jordi. Si busques alguna lectura relacionada amb la psicologia o l’educació i necessites inspiració, des dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC volem compartir amb tu algunes recomanacions de lectures per aquesta data tan assenyalada. No te’ls perdis!

1. Poètiques de l’aula. Friccions entre educació i teoria literària d’Ester Pino

Jordi Solé, director del grau d’Educació Social de la UOC, ens recomana un assaig que sorgeix d’un seminari impartit per l’autora a l’escola Bloom en el primer semestre del curs 2022/23.

“Amb una llarga trajectòria docent com a professora de llengua i literatura en diversos centres d’educació secundària i superior a Barcelona, Lió i París, així com a professora associada d’estudis literaris a la UB i col·laboradora docent al màster universitari d’Humanitats: Art, Literatura i Cultura Contemporànies de la UOC, l’Ester Pino escriu un assaig sobre els usos que ha fet l’escola de la literatura, i ho fa recorrent a alguns moments clau en què la teoria literària ha qüestionat els límits de les disciplines traçats per les institucions mentre l’escola ha estat objecte de remodelacions molt convulses, sobretot en les darreres dècades, quan ha adoptat un gir neoliberal que ha colonitzat tot l’espai educatiu. L’autora mostra també les resistències contra aquest gir, sense deixar de parlar de teoria literària, de l’empremta estructuralista i postestructuralista, el Maig del 68 i les idees de Roland Barthes, Jacques Lacan, Giles Deleuze o Pierre Bourdieu per acabar preguntant-se des d’on ensenyem, l’única pregunta que potser ens permetrà subvertir les lògiques econòmiques que confisquen el temps de l’ensenyament, ofegant el desig de mestres i estudiants”.

2. Vicios ancestrales de Tom Sharpe

Barbara Berini, mànager de programa dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, ens recomana aquest llibre protagonitzat per un magnat anglès que decideix donar via lliure a la seva retorçuda maldat per adreçar-la contra els seus propis parents i socis de la multinacional que ell presideix.

“Una comèdia hilarant, escrita amb un sentit de l’humor magnífic que aconseguirà cargolar-te de riure. L’autor desenvolupa una trama delirant i desgavellada al voltant d’uns personatges que no et pots perdre”.

3. No soy yo: entendiendo el trauma complejo, el apego y la disociación d’Anabel González

Estefanía Mónaco, professora del màster universitari de Psicologia General Sanitària i del màster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil de la UOC, ens recomana aquest llibre que aborda els problemes psicològics relacionats amb les situacions traumàtiques i els problemes d’afecció.

“Considero que és un llibre molt útil tant per a professionals com per a pacients i els seus familiars per entendre la importància del trauma i apropar-nos amb sensibilitat a un tema tan rellevant”.

4. Spider de Patrick McGrath

Oriol Alonso, professor del grau de Psicologia de la UOC, ens recomana aquest llibre protagonitzat per Spider, qui escriu les memòries de la seva difícil infància a la vegada que s’endinsa en un recorregut cap a la bogeria.

“És un llibre on es descriu i narra, d’una manera formidable, les vivències d’un subjecte esquizofrènic”.

5. El almuerzo desnudo de William S. Burroughs

La segona recomanació d’Alonso és El almuerzo desnudo, un llibre que representa el descens als inferns de la droga i una renúnica horroritzada i sardònica, onírica i al·lucinatòria de la societat actual.

“Una novel·la on es plasma amb una cruesa absoluta els efectes de la droga en els subjectes i els intents de deshabituar-se a la seva dependència”.

6. Llega la negra crecida de Margaret Drabble

Daniel López, professor del grau de Psicologia, ens recomana aquesta novel·la que planteja què és una bona vida i, per tant, què és una bona mort.

“Un llibre que descriu amb rigor analític i molta sensibilitat l’experiència tràgica i alhora còmica d’envellir en les societats del benestar”.

7. Tres desitjos abans de morir d’Espartac Peran

Belén Jiménez, també professora del grau de Psicologia, ens recomana Tres desitjos abans de morir, un relat íntim en llengua catalana que aborda l’experiència personal de l’autor, Espartac Peran, respecte a la mort, el dol i la vida. Criat en un entorn on la mort era un tema constant a causa de la pèrdua del seu germà gran i posteriorment dels seus pares, l’autor comparteix com aquestes experiències van modelar la percepció de la vida i la mort.

“El llibre no només explora el dolor i la dificultat de perdre éssers estimats, especialment un fill, sinó que també reflexiona sobre la necessitat de parlar obertament sobre la mort i acceptar-la com a part natural de l’existència. A través de converses, viatges i amor, l’autor troba maneres de guarir les ferides causades per aquestes pèrdues.

Tot i que el relat és personal, busca transcendir el que és individual per connectar amb l’experiència comuna d’enfrontar-se a la mort i el dol. Així mateix, convida a reflexionar sobre la importància de planificar aspectes relacionats amb la mort, com ara el testament vital i els desitjos per al mateix funeral, com una manera d’enfrontar la realitat inevitable de la mort amb serenitat i preparació”.