Professorat de la UOC impulsa la innovació educativa a l’EDhack de Mataró

28 novembre, 2023
EdHack Mataró Imatge: Fundació Bofill i Escola GEM

Quatre professors dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC han col·laborat de manera destacada en l’última edició de l’EDhack de Mataró. Aquest esdeveniment, organitzat per la Fundació Bofill, l’Escola GEM de Mataró, la Fundació Iluro, Tecnocampus i Adhoc Cultura, té com a objectiu fomentar la transformació social i l’equitat digital a través de la col·laboració comunitària.

Els Edhacks són laboratoris comunitaris on s’activa la intel·ligència col·lectiva per desenvolupar solucions innovadores en àmbits com la sostenibilitat, l’educació continuada, l’economia, i altres. En aquesta edició a Mataró, es va posar l’accent en l’equitat digital, amb dos itineraris centrals: el Benestar Digital i el Foment de l’Emprenedoria Social i Digital.

Els professors Lourdes Guàrdia, Marcelo Maina, Eulàlia Hernández i Marta López dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació van estar immersos en aquest laboratori comunitari de transformació social, treballant en grups multidisciplinaris. Aquests equips van afrontar reptes centrats en dos grans itineraris: el Benestar Digital i el Foment de l’Emprenedoria Social i Digital, dins dels quals van poder explorar com la intel·ligència artificial pot millorar l’ensenyament, promoure usos responsables de les tecnologies educatives, o impulsar la digitalització com una oportunitat per a tots.

Projecte guanyador: Think of it

Un dels grans èxits de l’Edhack va ser Think of it, projecte guanyador en el qual va participar Marta López i que pretén motivar l’alumnat a través de propostes concretes que es puguin desenvolupar per a un client final. En paraules de la Marta López, “l’objectiu de Think of it és oferir reptes reals a professors i estudiants que permetin treballar diferents competències curriculars”.

EdHack Mataró
Marta López, professora dels Estudis de Psicologia i Educació, va participar en el projecte guanyador ‘Think of it’ | Imatge: Fundació Bofill i Escola GEM

Els reptes proposats provenen de fonts reals diverses, incloent-hi empreses, persones o organitzacions. Un exemple és un grup de música que planteja el repte de dissenyar el seu marxandatge, oferint als estudiants l’oportunitat d’aplicar els seus coneixements de disseny o publicitat en un context real. Segons López, aquesta aproximació pot “augmentar significativament la motivació dels estudiants”. El projecte, que entrarà en una acceleradora Edhacker, ha rebut el suport de mentors i experts de l’Ajuntament de Mataró.

Per a la professora Marta López, aquesta Edhack va ser no només una plataforma per presentar el seu projecte guanyador Think of it, sinó també una experiència personalment enriquidora. En la seva primera incursió en un esdeveniment d’aquest tipus, López va participar com a professora investigadora, on va aprofundir en la pràctica col·laborativa i interdisciplinària. La seva experiència va estar compartida amb la d’altres perfils, com un director d’escola i tres alumnes, un grup mixt que va enriquir considerablement el projecte. Aquesta diversitat de perspectives va ser clau per a López, qui subratlla la importància de combinar “els problemes i la visió de solució” de cada participant per crear propostes més completes i efectives.

L’Edhack de Mataró i la participació dels professors de la UOC han estat un clar exemple de com la col·laboració interdisciplinària pot conduir a innovacions significatives en l’àmbit educatiu. Amb iniciatives com Think of it, que connecten l’ensenyament amb desafiaments reals del món, la UOC demostra el seu compromís amb l’educació del futur, una que és més inclusiva, creativa i adaptada a les necessitats del món digital.

Redactora de continguts