El Pràcticum: “trencar la por de la primera vegada”, segons l’Anna Torre

10 maig, 2022

En aquest quart lliurament del “Cara a cara amb l’estudiantat”, Clara Selva, professora responsable del Pràcticum, es troba amb Anna Torre, alumni del grau de Psicologia que va cursar el Pràcticum en l’àmbit de la psicologia de la intervenció social. El més important sobre sobre el Pràcticum: “l’important és trencar la por de la primera vegada”, segons l’Anna Torre.

El Pràcticum: "trencar la por de la primera vegada", segons l'Anna Torre

L’Anna va fer les pràctiques del grau de Psicologia a la Creu Roja. Concretament, va tenir la possibilitat de fer-les al departament de VIH/sida i drogodependència, que ofereix recursos de prevenció, diagnòstic, acompanyament i acollida, entre altres. Al llarg de la seva estada de pràctiques, l’Anna va tenir la sort de participar en tots els departaments. No obstant això, el que li va despertar més interès va ser la casa d’acollida per a persones amb VIH/sida i el servei d’acompanyament a la vida autònoma (SAVA).

De la seva experiència de pràctiques, recorda arribar a la casa d’acollida i trobar-se amb la dificultat de “conviure, a estones, amb vuit usuaris que no coneixia de res”. Amb tot, gràcies a la tasca de la seva tutora, a qui defineix com “una gran professional”, va poder adquirir la confiança i l’autonomia necessàries per anar fent cada vegada més tasques.

Anna Torre: “tot el que vaig aprendre fent pràctiques ara ho faig com a professional”

“A mesura que va passar el temps, la meva tutora em va dir que em veia capacitada per fer les primeres entrevistes amb els usuaris jo sola, però amb supervisió, és clar”, explica. Mirant cap enrere, l’Anna és conscient que, en molt poc temps, va entendre realment què significa ser psicòloga en l’àmbit de la intervenció social. Això va anar acompanyat de més autogestió i menys supervisió directa per part de la seva tutora: “el més important és perdre o trencar la por que tens la primera vegada; un cop superada, sempre amb prudència i sabent que t’estan supervisant, ja et sents poderosa”, afirma.

Amb tot, el seu record del Pràcticum és dolç: “vaig col·laborar en el desenvolupament de plans de treball per a diferents usuaris; en tallers d’alimentació, creixement personal i empoderament; en activitats d’oci; en entrevistes de selecció; en acompanyaments socioeducatius i suports psicològics… En definitiva, en un munt de coses!”.

L’Anna recorda la importància i la necessitat de la intervenció social, tant per reduir o prevenir situacions de risc social i personal com per promoure la qualitat de vida de les persones en les quals s’intervé

En acabar les pràctiques, l’efecte era tan gran que l’Anna es va fer voluntària de la Creu Roja alhora que començava a treballar-hi. Actualment, continua amb els dos rols: és treballadora i voluntària. A més, aviat s’estrenarà com a tutora de centre del Pràcticum de Psicologia de la UOC. “Tot el que vaig aprendre fent pràctiques ara ho faig com a professional”, comenta. I ens transmet el seu desig: “voldria tornar a l’estudiantat tot el que vaig aprendre, i fer-ho tan bé com ho van fer amb mi”.

Del paper del professional de la psicologia en el camp de la intervenció social, l’Anna subratlla com a funcions principals “l’atenció directa a les persones, la dinamització de la comunitat i l’assessorament, la consultoria i la formació”. Així mateix, assenyala que el ventall de perfils en els quals es pot fer intervenció és molt ampli: “famílies, dones, persones amb addiccions, minories socials, adopcions, persones discapacitades, població reclusa de tercer grau, immigrants, joves i acollides, entre altres”. Quant a les principals sortides professionals de l’àmbit, destaca “la consultoria psicosocial, l’avaluació de programes, la psicologia ambiental, la intervenció comunitària, la mediació social o l’orientació i la inserció laboral”.

El Pràcticum: "trencar la por de la primera vegada", segons l'Anna Torre
Foto d’engin akyurt a Unsplash

Les persones que es troben en risc d’exclusió social necessiten el suport de professionals com nosaltres

Finalment, l’Anna recorda la importància i la necessitat de la intervenció social, tant per “reduir o prevenir situacions de risc social i personal” com per “promoure la qualitat de vida de les persones en les quals s’intervé”. És per això que una de les missions principals del professional de la psicologia en aquest àmbit és la de proporcionar eines i treballar amb les persones en la resolució de problemes.

Amb tot aquest recorregut, l’Anna ens anima a descobrir aquesta apassionant branca de la psicologia mitjançant el Pràcticum. Això ens permetrà, d’una banda, veure en primera persona les bretxes que s’originen en la societat” i, de l’altra, “ser conscients d’una necessitat social, ja que totes les persones que es troben en risc d’exclusió social necessiten el suport de professionals com nosaltres“.

Etiquetes