Cap a un nou model de gestió del risc d’incendis forestals

18 setembre, 2019

Míriam Arenas, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació i investigadora al grup CareNet (IN3-UOC)

Un estiu més, els grans incendis forestals han estat notícia. Començant pel de Ribera d’Ebre i els de Gran Canaria, però també a d’altres zones del planeta com a Sibèria, l’Amazones o la Conca del Congo, entre d’altres. Aquests incendis a diferents regions del món tenen diverses casuístiques i particularitats, però a la vegada, estan marcats per un element comú com és el canvi climàtic. L’augment de la sequera i de les temperatures està incrementant la vulnerabilitat de moltes masses forestals i de vegetació, així com del risc de grans incendis cada vegada més difícils de controlar pels mitjans d’extinció. Com diu l’activista pel clima Greta Thunberg: Our house is on fire, let’s act like it.

Aquest és el repte global al que tracta de donar respostes el nou projecte europeu Pyrolife, en el que hi participem Israel Rodríguez i Míriam Arenas, investigadors del grup CareNet vinculat al Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC. Es tracta d’una Innovative Training Network (ITN) adscrita a les Marie Skłodowska-Curie Actions que financia la Comissió Europea i que arrencarà el proper mes d’octubre. L’objectiu serà crear una xarxa d’intercanvi de coneixements internacional i transdisciplinar, per formar quinze futurs professionals a nivell de doctorat en l’àmbit dels incendis forestals. Liderat per la Universitat de Wageningen (Holanda) i amb una participació d’un total de vint-i-una organitzacions (acadèmiques, de recerca i empresarials) de catorze països diferents, la UOC s’encarregarà de la formació de dos d’aquests doctorands en els àmbits de la comunicació i la participació comunitària en la gestió del risc d’incendis forestals, que podran fer estades formatives en organitzacions dels Estats Units, Nova Zelanda i Alemanya.

projecte CUIDAR Barcelona
Dibuixos fets per nenes de Gandesa del projecte CUIDAR, per il·lustrar el missatge consensuat per tot el grup

Un procés participatiu amb infants per gestionar els riscos dels desastres naturals

L’aportació de la UOC al projecte Pyrolife es basa en l’experiència prèvia amb el projecte CUIDAR (2015-2018), liderat per la Universitat de Lancaster, en el que més de 500 nens i joves de cinc països diferents van realitzar un procés participatiu per desenvolupar un marc europeu de gestió de desastres centrats en la infància. Dos dels quatre grups de nens i nens amb els que vam treballar l’equip de la UOC van prioritzar els incendis forestals com un dels principals riscos que afectava al seu entorn proper (Barcelona i Gandesa).

A partir dels seus coneixements i inquietuds sobre el tema i amb el suport de professionals de diferents àmbits (bombers, enginyers forestals, agents rurals, membres de protecció civil, historiadors o periodistes, entre d’altres) aquests nens i nenes van fer arribar a responsables de polítiques i professionals les seves demandes i propostes de millora en relació al risc d’incendis. Unes propostes que tenien a veure amb tenir un rol més actiu en temes de comunicació i la implicació de la comunitat en relació a aquest risc. Per fer-ho, demandaven rebre més formació i informació per part de diferents actors, en formats més participatius i que abordin les emergències d’una manera més integral: tenint en compte també aspectes com la gestió emocional, els diferents moments d’una emergència (abans, durant i després), o els diferents llocs on es poden trobar amb el risc, amb un especial èmfasi en consells d’autoprotecció per l’espai públic.

Aquest vídeo (aquí la versió breu) recull la seva experiència, junt amb la d’altres joves que van prioritzar treballar altres riscos:

Els resultats del projecte han quedat recollits en un forma d’un Marc per a una gestió dels desastres a Europa en llenguatge fàcil i un Policy Brief amb algunes recomanacions orientades als professionals i responsables polítics en aquest àmbit.

Un altre vídeo recull l’experiència internacional, els detalls de la qual es poden consultar als diversos informes així com a la web internacional del projecte:

El proper pas, ampliar la gestió dels incendis forestals amb altres col·lectius

projecte CUIDAR Gandesa

Representació en relleu d’un incendi feta per nenes i nens de Barcelona del projecte CUIDAR

Amb Pyrolife continuarem treballant en aquesta línia que posa al centre a infants i joves, que com també ha mostrat el moviment Fridays for Future i la seva convocatòria de vaga global del 20 al 27 de setembre, són un dels col·lectius més mobilitzats per lluitar contra els efectes del canvi climàtic. Però com assenyala el Marc de Sendai per a la reducció del risc de desastre de les Nacions Unides i com també preocupava als infants i joves participants a CUIDAR, a Pyrolife també posarem el focus en d’altres grups socials especialment afectats en situacions de desastre com són la gent gran, les persones amb diversitat funcional, en situació de pobresa o migrades, entre d’altres, i des d’una mirada interseccional i intergeneracional. L’objectiu final serà contribuir a la formació en el disseny de nous models de gestió del risc d’incendis més participatius, que tinguin en compte la pluralitat de coneixements, necessitats i experiències que hi ha en joc, per tal fer-los més inclusius, i en definitiva, més eficaços davant d’aquest nou repte global.

Abans, però, el 26 de setembre, en el marc de la Nit Europea de la Recerca a Catalunya i de les mobilitzacions de la setmana pel clima, Míriam Arenas realitza dins del projecte CUIDAR un taller escolar sobre com s’ha d’actuar en els desastres naturals.

Professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació i investigadora al grup CareNet (IN3-UOC)
Etiquetes