eLicense, la formació que ajuda al nou professorat a integrar el model UOC

4 maig, 2021
  • A la darrera edició es van acreditar 12 nous professors i professores en competències bàsiques per a la docència de la UOC
  • Des de que es va iniciar la primera edició, a l’octubre de 2016, més de 150 professores i professors ja han superat aquesta formació
  • La 8a edició compta amb un total de 12 nous professors

El professorat que s’incorpora a la UOC ve amb una motxilla carregada de títols, experiència i moltes ganes de començar la seva etapa com a docents en una universitat totalment en línia. Però què passa quan aquest  professorat no compta amb experiència prèvia en entorns a distància i en línia? Com s’endinsen en aquesta manera de fer docència i en un model educatiu com és el de la UOC

Per aquest motiu va néixer eLicense, una formació dissenyada i liderada acadèmicament des dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, i coordinada per la professora Teresa Romeu, per facilitar al nou professorat que s’incorpora a la universitat que conegui la UOC, el seu model educatiu i les funcions del professorat propi: disseny d’assignatures, coordinació d’encàrrecs, recursos d’aprenentatge i gestió d’equips docents en xarxa.

Aquest curs té molt bona acollida i és altament apreciat pel professorat que s’incorpora a la UOC

Comença una nova edició de l’eLicense actualitzada

La formació, impulsada des del Vicerectorat de Docència i Aprenentatge en col·laboració amb l’eLearn Center i la Biblioteca Virtual de la UOC, inicia a principis de maig la seva 8a edició.

El curs forma part de les accions contemplades dins el Programa de desenvolupament professional docent adreçat al professorat propi que la UOC posa en marxa pel que fa a la formació i acreditació de docents en l’àmbit universitari. Aquesta formació és acreditada per la UOC i té reconeixement com a mèrit en el tram d’acreditació docent Docentia.

En paraules de Teresa Romeu, responsable del projecte, “aquest curs té molt bona acollida i és altament apreciat pel PRA (professorat responsable) que s’incorpora a la UOC”.

La proposta formativa eLicense s’actualitza en cada edició per tal de respondre adequadament a les necessitats del professorat que s’incorpora a la UOC. Està dissenyat pensant en oferir variabilitat de situacions on experimentar diferents estratègies d’aprenentatge en línia.

La formació combina la modalitat d’autoformació amb l’acompanyament a través d’un formador experimentat que guia amb la metodologia pròpia de la UOC fent ús dels diferents espais, eines i recursos disponibles al Campus Virtual de la Universitat. El programa formatiu, amb una càrrega lectiva de 50 hores (2 crèdits ECTS), està organitzat al voltant de quatre reptes d’aprenentatge que tenen aplicació a la pràctica docent en línia:

• Conèixer la universitat i el seu model educatiu i la situeu en el context de la formació superior a distància basada en l’e-learning
  • Reconèixer les funcions i el rol que corresponen al professorat propi pel que fa al disseny d’assignatures
  • Desenvolupar les funcions relatives a la gestió d’equips de docents en xarxa i a la coordinació d’encàrrecs de material i recursos didàctics
  • Treballar col·laborativament i compartir coneixement amb altres docents.

Més de 150 professionals de la docència acreditats en 5 anys

A la darrera edició (7ena edició) es van acreditar 12 nous professors i professores en competències bàsiques per a la docència  la UOC. Des de l’inici de la 1a edició, a l’octubre de 2016, ja han participat i superat aquesta formació inicial més de 150   professors i professores provinents de tots els Estudis de la UOC i que es troben acreditats en competències bàsiques per a la docència la UOC.

El diàleg i intercanvi amb els/les companys/es i el professorat i l’oportunitat de poder accedir a les aules i veure el procés d’aprenentatge, des de la visió d’estudiant, permet apropar al nou professorat a la realitat del que implica i significa l’aprenentatge en línia en el marc de la UOC.

Cal destacar que “els participants valoren especialment el disseny del programa en quan a la organització dels recursos d’aprenentatge en format NIU i la varietat de les activitats d’aprenentatge que es desenvolupen, així com el l’acompanyament del docent-formador en el seguiment i dinamització del curs”, conclou Teresa Romeu.

Doctora en Societat de la informació i el Coneixement per la UOC. Professora agregada dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de l'Àmbit de la Competència Digital de la UOC. Investigadora del grup de recerca Edul@b. Coordina la formació inicial del nou professorat que s'incorpora a la UOC.