El trastorn del desenvolupament del llenguatge: una mirada des de la investigació cap a la pràctica

17 març, 2023
trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL)

El trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL), també conegut com a trastorn específic del llenguatge (TEL). El TDL és una alteració severa i persistent que afecta el desenvolupament del llenguatge oral sense la presència d’un altre trastorn que causi aquesta alteració i que té importants implicacions en el desenvolupament personal, social i escolar.

Per què el TDL és un trastorn desconegut?

El TDL és un trastorn molt desconegut per diverses causes, però potser la més important és que hi ha hagut un canvi constant de terminologia, és a dir, que ha rebut diferents noms, com afàsia congènita, afàsia del desenvolupament, audiomudesa, disfàsia o trastorn específic del llenguatge (TEL), o l’actual trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL). Aquests canvis constants de terminologia han fet que no sigui tan conegut com altres trastorns del neurodesenvolupament com la dislèxia o l’autisme.

Trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL)És per aquest motiu que el Grup de Recerca en Cognició i Llenguatge (GRECIL) ha publicat fa poc el llibre El trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL). Una mirada desde la investigación hacia la práctica en la prestigiosa editorial Pirámide. La Dra. Mònica Sanz Torrent i el Dr. Llorenç Andreu han coordinat aquest manual, en què han participat un total de 18 persones, la majoria de les quals són investigadores del GRECIL de la Universitat de Barcelona i de la Universitat Oberta de Catalunya, encara que també n’hi ha de la Universitat de les Illes Balears, la Universitat Ramon Llull i la Universitat de Xile.

Llorenç Andreu, professor catedràtic, codirector de GRECIL i group leader del NeuroDevelop eHealth Lab de l’eHealth Center ens parla una mica del llibre.

En què se centra el llibre i quin és el seu objectiu?

El llibre se centra en aquest tipus de trastorn, el TDL, i té l’objectiu principal d’aportar els avenços més rellevants de la recerca sobre el TDL, però posant èmfasi en les implicacions que té en la pràctica.

A qui s’adreça?

El llibre s’adreça a professionals del món clínic i educatiu que atenen nens i nenes amb TDL, així com a investigadors i professionals de formació de la psicologia, la logopèdia i l’educació que volen actualitzar-se sobre el trastorn del desenvolupament del llenguatge.

Quins continguts inclou el llibre?

El llibre inclou tretze capítols en què s’aborden aspectes terminològics, la definició de les causes del TDL i les comorbiditats; com s’ha d’avaluar i diagnosticar aquest trastorn; els principis d’intervenció en el TDL; com el TDL afecta els diversos components del llenguatge com la fonologia i la prosòdia, el lèxic, la morfosintaxi, el discurs narratiu o la pragmàtica i la cognició social; com repercuteix en el desenvolupament emocional i social; com es relaciona el TDL amb el llenguatge escrit; les especificitats en població bilingüe, i l’abordatge que se’n fa a l’escola inclusiva o en un context familiar.

Professor catedràtic dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació. Codirector del grup de recerca GRECIL i group leader del NeuroDevelop eHealth Lab del eHealth Center.