El Pràcticum: “un descobriment total”, segons Victor Garcia

10 febrer, 2022
Fotografia de Jason Goodman a Unsplash

Aquest “Cara a cara amb l’estudiantat” enceta una saga de petits relats en els quals la professora responsable del Pràcticum, Clara Selva, s’entrevista amb una sèrie d’estudiants que han cursat el Pràcticum del grau de Psicologia de la UOC en un dels seus camps d’aplicació. En aquesta ocasió, la Clara es troba amb el Víctor García, alumni del grau de Psicologia que va fer el Pràcticum en l’àmbit de la psicologia del treball i les organitzacions.

Victor García
Victor Garcia, alumni que ha realitzat el pràcticum en l’àmbit de la psicologia del treball i les organitzacions

Víctor García va descobrir, cursant el Pràcticum, que l’àmbit de la psicologia de les organitzacions era per a ell. No obstant això, no sempre ho va tenir tan clar: “recordo que estava molt perdut… no sabia quin camí triar“.Al principi tot eren dubtes, però, després de consultar-ho a part del professorat i al seu tutor, va decidir fer la menció en clínica perquè va pensar que seria més fàcil passar, després, a l’àmbit de la psicologia del treball i les organitzacions, els dos àmbits que li cridaven més l’atenció: “és important indagar i descobrir, realment, quin camí vols i què és el que t’omple… És normal tenir dubtes, però cal arriscar”. Un cop va arribar al Pràcticum, va venir un altre moment en què havia de prendre una decisió important: “no era fàcil decidir-se, així que vaig pensar que no em tancaria portes: un el faria a clínica i, el següent, a treball i organitzacions”.

I així va ser: al primer Pràcticum es va formar en un centre de teràpia humanista i, quan va arribar al segon, el va fer en una consultoria de recursos humans especialitzada en selecció de personal. En aquest últim, i entre tasques com ara els cribratges curriculars, les entrevistes i l’elaboració d’informes dels candidats, va descobrir la seva vocació: volia dedicar-se al món de la psicologia organitzacional i del treball. Així que, tan bon punt va acabar aquest període, i amb una experiència tan gratificant a la butxaca, el Víctor i el centre van decidir, de manera conjunta, fer un conveni nou, aquesta vegada de pràctiques no curriculars: “per a mi havia estat tot un descobriment i, a més, m’estava formant dia a dia, així que vam decidir ampliar el període de les pràctiques“.

L’endemà d’acabar oficialment el grau vaig deixar de fer pràctiques no curriculars i ja em vaig incorporar com a treballador més en aquest centre

Després d’uns quants mesos d’experiència de pràctiques en què “cada vegada adquiria més autonomia i una formació millor a l’hora de fer les activitats”, i amb el títol de graduat sota el braç, el centre li va donar l’oportunitat d’incorporar-s’hi com a treballador, “com un més”. Això va suposar un canvi de rol, ja que va passar d’estar tutelat a tenir els seus propis processos de selecció, amb la responsabilitat que tot això comporta. Sens dubte, per al Víctor, el Pràcticum és el catalitzador d’aquesta transformació, així com de l’adquisició i el desenvolupament d’un conjunt de competències valuosíssimes per al mercat laboral i el seu futur professional: “comunicatives, relacionals i interpersonals, de treball en equip en xarxa… una infinitat!”. Per sort per al Víctor, la seva entrada al món professional no es va fer esperar: “l’endemà d’acabar oficialment el grau vaig deixar de fer pràctiques no curriculars i ja em vaig incorporar com un treballador més en aquest centre”.

A part de la selecció de personal, el Víctor reivindica que hi ha més sortides laborals en aquest àmbit professional: “des de la compensació i els beneficis fins a la formació i la capacitació del personal, passant pel coaching o la intervenció en conflictes”. Així mateix, convida tot l’estudiantat que ho vulgui a “investigar i analitzar totes aquelles conductes que puguin generar algun tipus de malestar psicològic en l’àmbit laboral i intervenir-hi”, interessar-se per la seguretat i la higiene en el món laboral o el màrqueting i la recerca social i comercial, si el seu objectiu és ajudar a millorar la imatge corporativa de l’organització o l’empresa, ajudar els diferents treballadors, i estudiar i analitzar els hàbits i els comportaments del consumidor”.

Valoro l’assignatura del Pràcticum de manera molt positiva, ja que et permet fer grans descobriments

Malgrat els dubtes a l’hora de començar les pràctiques i “la por…, l’ostres!, però… si jo no sé fer això!, és que no ho he fet mai…“, el Víctor, amb la seguretat d’una bona formació, amb les competències incorporades a la seva “motxilla” personal i amb la mentoria i el seguiment dels seus referents docents i professionals, va anar deixant, a poc a poc, aquest sentiment enrere i va poder centrar-se a aprendre, esprémer i viure l’experiència al màxim. De manera resumida, es podria dir que, si bé els inicis en l’assignatura del Pràcticum poden ser “incerts”, la valoració final és “molt positiva, ja que et permet fer grans descobriments”.

Abans de concloure, el Víctor ens deixa dues recomanacions valuoses per a altres estudiants: “no és dolent fer preguntes: al contrari! Pregunteu, pregunteu i pregunteu… I tampoc no és dolent equivocar-se, eh? Centreu-vos a aprendre i tenir interès, i en pocs mesos obtindreu un aprenentatge sòlid que us permetrà fer un pas endavant cap al vostre futur professional”.