Seminari: Public Space and Cultural ParticipationSeminari

2 de juny de 2023

Esdeveniment destacat! Participació pública i cultural: més enllà de la gestió tradicional de les arts i la cultura cap a pràctiques sostenibles.

Ens complau anunciar que el pròxim dia 6 de juny, entre les 12.00 i 13.30 hores del matí, tindrà lloc en l’edifici UOC de la Rambla del Poblenou, el seminari: Public Space and Cultural Participation: Beyond Traditional Arts and Culture Management Towards Sustainable Practices, en el qual s’explorarà la connexió entre les ciutats, els espais públics i el compromís cultural. Amb un focus en la sostenibilitat, s’abordaran preocupacions rellevants a la llum de les dinàmiques canviants dels entorns urbans i els patrons de participació cultural.

En un món en constant evolució, les ciutats s’han convertit en epicentres vibrants d’expressió cultural i participació comunitària, desafiant les estructures jeràrquiques tradicionals. Els espais públics urbans exerceixen un paper fonamental en la configuració de la participació cultural, influint en les interaccions i compromís de les persones amb l’expressió artística. Aquests entorns dinàmics es converteixen en escenaris on convergeixen diverses formes d’expressió, estimulant la creativitat i fomentant la connexió entre les persones. No obstant això, per a aconseguir una participació cultural inclusiva i diversa en els espais públics, és necessari trencar les barreres tradicionals i adoptar enfocaments oberts i col·laboratius. Això implica la implementació de polítiques i programes que promoguin la participació de diferents grups socials, l’equitat cultural i l’apoderament de les comunitats locals perquè siguin agents actius en la configuració de la seva pròpia experiència cultural.

En aquest context, sorgeix la necessitat d’explorar i comprendre les tendències i pràctiques emergents en la participació cultural urbana que desafien les normes establertes.

Aquest seminari busca analitzar com les ciutats i els seus espais públics influeixen en la participació cultural més enllà de les estructures tradicionals de gestió. Així mateix, pretén brindar idees i eines perquè les ciutats i les institucions adaptin les seves estratègies i promoguin una participació cultural inclusiva i diversa en els espais públics.

Un grup d’agents i professionals de la cultura, participaran en un diàleg amb l’objectiu de llançar llum sobre el potencial transformador de la participació cultural en els espais públics urbans mantenint la sostenibilitat com un dels principals punts de referència. Alba Colombo, professora associada i investigadora del Departament d’Arts i Humanitats de la UOC i directora del Màster de Gestió Cultural de la UOC, moderarà la sessió.

Participants:

• Abigail Gilmore i Claire Burnill-Maier (Universitat de Manchester): “Estratègies basades en el lloc per a la regeneració: districtes de millora creativa en Greater Manchester”.
  • Aileen Morrissey i Marushka Vidovic (NouPOP) Festival BOCA: resultat final de l’innovador programa educatiu anomenat “Muntem un festival” (Premi Impulsa Cultura 2022, Fundació Catalunya Cultura).
  • Nicolás Barbieri (Universitat Oberta de Catalunya): “Mesurant el dret a participar en la vida cultural urbana: més enllà de l’accés a la cultura legítima”.
  • Alba Colombo (Universitat Oberta de Catalunya): “Una anàlisi crítica de les pràctiques d’esdeveniments culturals en espais públics urbans: la controvèrsia sobre la dialèctica d’accés i agència”.

Aquest esdeveniment promet ser una oportunitat única per a explorar noves perspectives en la gestió cultural i descobrir com les ciutats i les institucions poden adaptar-se als desafiaments actuals per a fomentar una participació cultural inclusiva i sostenible en els espais públics. No perdeu aquesta oportunitat d’aprendre d’experts i expertes destacats en el camp!

Aquest seminari es durà a terme en anglès en la Universitat Oberta de Catalunya (Rambla del Poblenou, 156, 08018 Barcelona) en el primer pis.