Deixar de posar notes del 0 al 10 no hauria de ser el centre del debat educatiu

10 juliol, 2018

Anna Espasa, directora del postgrau Avaluar per aprendre i professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, i Nati Cabrera, sotsdirectora de Docència i professora dels mateixos Estudis.

Avaluar a secundària d’acord amb el desenvolupament de competències i fer desaparèixer les notes del 0 al 10 –tal com proposa per al curs 2018-2019 el Departament d’Ensenyament del govern català– és una mesura qualitativa a tenir en compte però, al capdavall, no hauria de ser el centre del debat educatiu. El que hauria de ser rellevant en educació és el recorregut de l’estudiant, l’evolució que experimenta des de l’inici del procés d’aprenentatge i el desenvolupament de competències que n’obté. I la clau d’aquest trajecte és l’avaluació continuada i formativa com a resultat d’una formació al llarg de la vida, en la qual l’estudiant és part activa de l’aprenentatge.

Cada vegada és més crític orientar esforços en ajudar l’estudiant en el procés d’ensenyament i aprenentatge i donar-li ‘feedback’ de manera continuada que l’ajudi a millorar. El focus ha de ser sempre la progressió, avançar de forma consolidada, segura i acompanyada. I és precisament aquesta la informació que se li ha de proporcionar a l’estudiant: com està avançant i què pot fer, què pot fer diferent o millor per continuar avançant. Per això, avui no hauria de ser remarcable si es qualifica amb una xifra o amb nomenclatura, sinó el procés de desenvolupament de competències que experimenta l’estudiant.

Establir el grau d’assoliment de competències bàsiques a secundària i assimilar-lo al de primària és una bona notícia, si bé és un element més d’un conjunt. Què vol dir tenir un 3, o un 4,7 o un 8,2? Quin missatge enviem a l’estudiant? En què l’ajuda aquesta informació? En què el perjudica? Son algunes de les preguntes que ens hauríem de fer en relació a aquest tema i, a partir de les respostes, entendrem perquè s’ha d’anar molt més enllà de qualificar.

Nota: Les 4 qualificacions que s’utilitzaran a partir del curs 2018-2019 a secundària són: assoliment excel·lent (AE), assoliment notable (AN), assoliment satisfactori (AS) i no assoliment (NA).

Autors / Autores
Directora del programa de Psicopedagogia. Professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació. Integrant del grup de recerca Feed2Learn.