Entrevistem la Dra. Elizabeth Loftus, la màxima experta mundial en l’estudi dels falsos records

25 abril, 2022
Entrevistamos a la Dra. Elizabeth Loftus, la mayor experta mundial en el estudio de los falsos recuerdos

És la memòria humana un registre d’informació exacte i literal dels fets que han succeït? O és un sistema complex de processament de la informació en què participen mecanismes de construcció i reconstrucció que comprometen la fiabilitat dels records? Si hi ha una veu autoritzada per respondre aquesta qüestió, és precisament la de la Dra. Elizabeth Loftus, la màxima autoritat mundial en l’estudi del fenomen dels falsos records.

Reconeguda com la psicòloga i investigadora més influent del segle xx, la Dra. Elizabeth Loftus ha aconseguit demostrar que l’ésser humà pot crear falsos records de fets que realment no han succeït mai —en molts casos, de manera totalment involuntària.

Elizabeth Loftus, impulsora de la psicologia del testimoni com a disciplina científica

Psicòloga, matemàtica i criminòloga; professora i investigadora de la Universitat de Califòrnia a Irvine, i amb més de 500 articles científics i 20 llibres sobre els falsos records a l’esquena, la Dra. Elizabeth Loftus obre les portes del seu despatx a la revista Mente y Ciencia i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per respondre aquestes preguntes i moltes altres més sobre la memòria humana.

L’entrevista es vertebra entorn de diversos eixos temàtics i abraça qüestions relatives a la psicologia jurídica i del testimoni, els falsos records en intervencions psicoterapèutiques, i els perills de la desinformació i la manipulació de la memòria mitjançant els mitjans digitals. Així mateix, s’hi aborden, entre altres temes, qüestions ètiques sobre l’ús de tecnologies psicològiques basades en la implantació dels falsos records i s’hi fa una prospecció de les possibles futures línies de recerca en memòria humana.

L’entrevista, conduïda per Fran González, director de Mente y Ciencia, i per Andrés Navarro i Laia Verdiell, docents de l’àrea d’atenció i memòria del grau de Psicologia de la UOC, ofereix un recorregut per la trajectòria d’una de les figures imprescindibles en els camps de la psicologia i la criminologia, impulsora de la psicologia del testimoni com a disciplina científica.