Jaume Carbonell: “La diferència entre la UOC i els altres entorns universitaris és la perfecta adaptació de les competències TIC a l’ensenyament virtual”

26 març, 2021
Jaume Carbonell

Jaume Carbonell Margenat va ser estudiant de la primera promoció de Psicopedagogia. Actualment, treballa a l’àrea de capacitació digital del grau de Comunicació de la UOC, després d’haver treballat també als Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació. Parlem amb ell en el marc de la sèrie d’entrevistes que estem fent per tal de celebrar els vint-i-cinc anys dels Estudis i de la Universitat.

Et vas llicenciar a la primera promoció de Psicopedagogia a la UOC. En aquell moment, es tractava d’una universitat nova i molt diferent de les altres que hi havia a Catalunya. Algú te la va recomanar, o hi vas arribar per tu mateix?

La vaig conèixer arran d’un fulletó de propaganda que va arribar a l’escola on treballava aleshores com a mestre. Feia temps que tenia pensat cursar els estudis de Psicopedagogia, però la feina i la família no em permetien desplaçar-me a la universitat presencial. Aquella informació va ser providencial.

Explica’ns alguna anècdota d’aquells primers anys.

Les trobades presencials. N’hi havia dues cada semestre i se celebraven cada vegada a una ciutat diferent. Duraven un cap de setmana, de divendres a diumenge, i representaven un espai de convivència entre estudiants, professors i personal d’administració. El divendres i el dissabte a la nit hi solia haver discoteca o sala de festes, habitualment al mateix hotel on ens allotjàvem.

Recordes que alguna classe o curs t’influís especialment?

Multimèdia i Comunicació a la UOC. Em va posar al dia del panorama de les TiC del moment, em va donar les eines i recursos necessaris per moure’m en l’entorn virtual i també les eines intel·lectuals per afrontar el futur d’allò que aleshores anomenàvem les “autopistes de la informació”.

Els estudis em van posar al dia del panorama de les TiC del moment, em van donar les eines i recursos necessaris per moure’m en l’entorn virtual i també les eines intel·lectuals per afrontar el futur

També recordo Psicologia de la Instrucció. Va ser una assignatura clau en la meva formació intel·lectual com a docent, ja que em va ensenyar a ser més crític amb les accions dirigides a l’ensenyament-aprenentatge.

Mantens el contacte amb alguna persona d’aquella promoció?

Sí, en els anys posteriors he col·laborat amb algun dels companys i he mantingut el contacte telefònic o cara a cara amb alguns altres.

Ara ets professor col·laborador dels Estudis. Ens pots explicar una mica com ha estat el teu camí des de la llicenciatura fins aquí?

Vaig acabar els estudis de Psicopedagogia el 2000 i el 2001 vaig entrar com a col·laborador docent de l’assignatura Multimèdia i Comunicació als Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC. Hi vaig romandre més o menys fins al 2008 i després vaig passar, amb la mateixa assignatura, als estudis de Comunicació. Entremig, algun semestre vaig impartir la mateixa matèria als estudis d’Informàtica, on vaig portar la direcció d’alguns projectes finals de carrera com a col·laborador docent.

En quins àmbits creus que la UOC ha avançat més, en aquests vint-i-cinc anys?

Ha fet un esforç enorme per arribar a oferir un ampli ventall d’estudis universitaris a distància, cosa que, lògicament, ha comportat un nivell molt elevat d’implementació tecnològica que difícilment poden superar altres universitats a escala global. Paral·lelament, ha hagut de fer un esforç titànic d’adaptació al món virtual dels requeriments, objectius, continguts i avaluació de tota mena d’estudis amb uns nivells òptims d’eficiència, seguretat i homologabilitat.

La UOC ha fet un esforç enorme per oferir un ventall d’estudis universitaris a distància (…) que difícilment poden superar altres universitats a escala global

La teva especialització són les competències TIC. Quin creus que és el paper de les TIC en la formació universitària?

Avui dia, les TIC juguen un paper fonamental en qualsevol entorn universitari. Això és així perquè la gran explosió del coneixement iniciada a tombants del segle XX s’ha produït gràcies als avenços tecnològics dels últims setanta anys. La diferència entre la UOC i els altres entorns universitaris rau en la perfecta adaptació de les competències TIC a l’ensenyament virtual. Això significa que la seva utilitat no s’acaba en el mateix acte d’ensenyament-aprenentatge, sinó que suposa una formació molt valuosa per tot un futur professional i personal en consonància amb els requeriments del segle XXI.

Més enllà de la no presencialitat, quines diferències trobes que hi ha entre la UOC i altres universitats?

L’organització per Estudis i no per facultats, la importància dels tutors o la possibilitat de comptar amb professorat que exerceix alhora la pràctica professional al seu àmbit podrien ser tres característiques distintives de la UOC.

A qui recomanaries la nostra universitat?

Aquesta universitat fa una aposta genuïna per la formació, és productiva, eficaç i excel·lent

En general a tothom, perquè es tracta d’una aposta genuïna per la formació, és productiva, eficaç i excel·lent. En particular, la recomanaria a totes aquelles persones que tenen dificultats per a rebre ensenyament universitari a causa de la incompatibilitat horària o de desplaçaments.

Resumeix amb una paraula els Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC.

Coneixement.

Redactora col·laboradora dels Estudis