La UOC acompanya dues universitats públiques del Perú en la seva transformació digital

24 febrer, 2022
Foto per Compare Fibre a Unsplash

L’eLearning Innovation Center (eLinC) acull de manera virtual sis gestors de la Universitat Nacional de Trujillo i la Universitat Nacional de l’Amazònia Peruana en el marc del projecte Millora de la gestió acadèmica i pedagògica en universitats públiques, impulsat pel Ministeri d’Educació del Perú i gestionat per la PUCP per a aquestes dues universitats públiques

Amb l’objectiu d’enfortir les universitats públiques peruanes perquè puguin crear programes en la modalitat semipresencial i a distància o virtual, el Ministeri d’Educació del Perú ha impulsat el projecte Millora de la gestió acadèmica i pedagògica en universitats públiques, un projecte d’abast nacional que busca acompanyar les universitats en la implementació de certs programes d’innovació. La Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP), universitat d’alta qualitat en el sistema peruà, és l’encarregada d’acompanyar la implementació d’aquests projectes d’innovació a la Universitat Nacional de Trujillo i la Universitat Nacional de l’Amazònia Peruana. Com a part de l’acompanyament s’han planificat sessions de capacitació, assistència tècnica i una visita virtual a una institució de prestigi amb la finalitat de fomentar un intercanvi de bones pràctiques. En el marc d’aquest projecte, l’eLearning Innovation Center (eLinC) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) va acompanyar virtualment l’1 de febrer totes dues universitats peruanes amb l’objectiu de fomentar un intercanvi de bones pràctiques.

La directora de l’eLinC, Sílvia Sivera, va obrir la jornada donant la benvinguda als participants i presentant l’eLinC, així com l’activitat que s’hi duu a terme, i va agrair a les institucions peruanes la confiança dipositada en la UOC. Seguidament, Gemma Carrera, vicegerenta de Docència de la UOC, va explicar als gestors els rols de la Universitat, i membres de l’equip de l’eLinC van compartir temes com el disseny instruccional, l’avaluació digital, la producció de continguts i la tecnologia.

Durant tota la jornada, els gestors van intercanviar dubtes i reflexions amb els diferents equips de la UOC, i en acabar la van valorar com a molt positiva i van destacar els aprenentatges obtinguts, tal com explica Eduardo Sosa, gestor de la Universitat Nacional de Trujillo: “El que em va cridar més l’atenció va ser la planificació: aquí hi ha la pedra angular. Si nosaltres planifiquem amb prou antelació, ens adonem de les necessitats que tenim; primer, que ens ajudin a planificar; segon, també, amb el seguiment de l’estudiant, i tercer, amb l’avaluació, que en la modalitat en línia és molt diferent”. Al seu torn, Perla Magnolia Vásquez, gestora de la Universitat Nacional de l’Amazònia Peruana, es pregunta com s’ha de treballar amb els estudiants, i reflexiona: “Nosaltres el que volem és ajustar el que ja tenim. Si bé és cert que ja tenim el seguiment i el monitoratge dels docents, necessitem el seguiment i el monitoratge dels estudiants”. La realitat de la Universitat Nacional de l’Amazònia Peruana és la de la diversitat de cultures amb una comunitat on hi ha set ètnies i, en aquest sentit, “cal un suport especialitzat”, afegeix Vásquez. Pilar Bardales, també gestora d’aquesta universitat i companya de Vásquez, va voler posar èmfasi en la importància que té verificar la identitat de l’estudiant: “Em va cridar l’atenció la manera de verificar la identitat; també ho podem implementar”, conclou.

La visita virtual de les universitats peruanes va ser molt fructífera. L’acompanyament fet per la UOC amb el guiatge d’experts de diverses àrees de la Universitat va representar un punt de trobada perquè les dues institucions poguessin compartir experiències. Per als gestors universitaris peruans va representar un input per a la reflexió estratègica i la identificació de bones pràctiques i lliçons apreses d’una institució pionera en la formació íntegrament en línia, la UOC. Per a la UOC, la visita representa un repte institucional i l’oportunitat de poder acompanyar aquestes universitats en els seus plans de transformació digital, compartint l’experiència i el coneixement per a la millora dels sistemes educatius del món i contribuint a l’augment de l’accés i la cobertura de l’ensenyament superior.

Aquesta iniciativa s’emmarca en el compromís de la UOC per aconseguir l’objectiu de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides (ODS) 4, sobre educació de qualitat.

La UOC assessora i acompanya en la transformació digital

Amb una experiència de més de 25 anys, la UOC ha compartit i intercanviat coneixement i innovació amb altres institucions educatives amb la finalitat d’impactar en la transferència digital d’aquestes institucions per donar lloc a models de formació en línia propis i personalitzats de qualitat. L’acompanyament es duu a terme des de la reflexió estratègica en la transformació digital de les institucions de formació superior que incorporen les tecnologies de la informació i el coneixement en els seus models d’aprenentatge.

La UOC, pionera en aprenentatge en línia i transformació digital educativa

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) és la primera universitat nativa digital del món i fa més de 25 anys que facilita l’accés a l’educació al llarg de la vida mitjançant una metodologia en línia de qualitat.

Amb més de vint grups que investiguen en aprenentatge en línia (e-learning) i el centre d’innovació pedagògica eLearning Innovation Center (eLinC), la UOC ha acompanyat diferents universitats, agències de qualitat i governs en el procés de dissenyar els seus models d’educació en línia de qualitat, i ha esdevingut així un referent en transformació digital educativa.

Més informació a:
Compromesos amb la transformació digital de l’educació, #UOC4LearningEvolution.