M. dels Àngels Gil Estallo. In Memoriam

11 de gener de 2024

Aquest cinc de gener, vigília de Reis, ens va dir adeu M. dels Àngels Gil Estallo (Mataró 1950 – Barcelona 2024): una professora compromesa, una líder tenaç i emprenedora, i una degana excepcional, que deixa una empremta inesborrable en la comunitat acadèmica.

M. dels Àngels era una experta de primera línia en emprenedoria i direcció d’empreses i estava acreditada com a catedràtica d’universitat. Va començar la seva carrera acadèmica a la Universitat d’Alcalá de Henares com a professora ajudant d’organització d’empreses. Seguidament, va esdevenir professora titular d’aquest mateix àmbit, primer a la Universitat de Barcelona i més tard a la Universitat Pompeu Fabra i a la UOC. Entre els molts llibres i articles que va publicar destaca especialment el llibre-manual titulat Cómo crear y hacer funcionar una empresa (Esic Editorial), el qual transmetia de manera especialment didàctica i engrescadora els seus amplis coneixements sobre creació i gestió d’empreses. Al llarg dels anys, aquest llibre va ser una font d’inspiració per nombrosos estudiants, professionals i empresaris, i es va mostrar ben útil per molts professors universitaris, que el feien servir com a llibre de text en les classes d’introducció a l’economia i administració d’empreses.

Però potser la faceta més destacada de M. dels Àngels es manifestava en la seva extraordinària capacitat per dissenyar iniciatives acadèmiques complexes, desplegar-les pràcticament des del no-res i dirigir-les amb èxit. I ho va fer de manera especialment remarcable en dues ocasions. La primera d’elles va ser a la Universitat Pompeu Fabra, on va crear els primers estudis de Ciències Empresarials i va exercir com a directora de l’Escola Universitària de Ciències Empresarials (1991-1994). La segona ocasió va arribar poc després i de la mà de la UOC, on va fundar els actuals Estudis d’Economia i Empresa i va crear la titulació que avui es coneix com el Grau d’Administració i Direcció d’Empreses (1995-1997).

En els seus poc més de dos anys a la UOC, M. dels Àngels va transformar radicalment l’educació superior en empresa. El seu profund coneixement sobre les disciplines de l’economia i administració d’empreses, combinat amb la seva experiència en el sistema universitari i la seva visió innovadora la van portar a crear la primera titulació universitària en empresa impartida exclusivament online. En ella va fusionar sàviament el rigor i la qualitat acadèmica amb una visió contemporània i integradora de l’empresa, estratègies educatives avantguardistes i les tecnologies més avançades de l’època.

M. dels Àngels va tenir també una enorme habilitat per connectar, reclutar i liderar col.laboradors externs compromesos amb l’excel·lència que, a més, compartien la seva visió innovadora. Sota el seu lideratge inspirador, va teixir una extensa i sinèrgica xarxa de col·laboracions amb acadèmics i experts reconeguts, els quals van contribuir significativament a l’èxit de la nova titulació de la UOC, ja fos com a autors dels nous recursos d’aprenentatge o com a tutors o professors col·laboradors.

Tots els companys que vam tenir l’honor de treballar colze a colze amb M. dels Àngels i ser part de l’equip inicial dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC tenim molt presents la seva dedicació i lideratge. En Carles Gríful Miquela, llavors professor propi dels Estudis, explica el perquè del sentiment d’agraïment i admiració de l’equip: “per la seva gran qualitat humana, per les experiències viscudes amb ella, totes inoblidables, i per les converses mantingudes, que han estat un aprenentatge vital immens”.

Com recorda Mireia Valverde, que es va incorporar com a professora pròpia dels Estudis el 1995: “M. dels Àngels ens va obrir camins i ens va ajudar a establir o consolidar les nostres identitats acadèmiques o professionals. Amb ella vam adquirir la disciplina de la curiositat continuada i vam aprendre que emprendre és també una actitud a cultivar i fer valdre en tots contextos i moments”.

M. dels Àngels sempre posava l’accent en les persones. La Núria Ferruz Periz, llavors secretària dels Estudis, ens explica: “Tant vam veure que una família es pot gestionar amb els principis d’una empresa, com ens recordava que les persones d’una empresa s’han de tractar com a membres d’una família”.

Jordi Martí Pidelaserra, professor propi dels Estudis el període 1995-1997, destaca l’exemple inspirador de la M. dels Àngels en desafiar barreres de gènere i mantenir l’equilibri entre la vida professional i familiar. En moltes ocasions, explica en Jordi, la M. Àngels: “va trencar sostres de vidre, sent l’única dona que formava part dels equips directius”; i afegeix: “la seva obra més important va ser la seva família, a qui no va descuidar mai tot i les moltes responsabilitats que va assumir”.

La marca indeleble que M. dels Àngels deixa a la UOC es reflecteix en la titulació que va crear, la qual continua sent un referent, segueix adaptant-se i enriquint-se d’acord amb el canviant món empresarial contemporani, i és avui el grau universitari en administració i direcció d’empreses amb el nombre més gran de matriculats en tota Catalunya.

La contribució de M. dels Àngels a l’educació universitària i el seu impacte en la comunitat acadèmica perduraran com a testimoniatge del seu compromís, visió i lideratge excepcionals.

En la seva memòria, les persones que hem tingut la fortuna de treballar amb ella continuarem impulsant l’excel·lència en l’educació universitària en empresa.

Gràcies per tot, M. dels Àngels. Sempre ens continuaràs inspirant.

Inma Rodríguez-Ardura, professora pròpia dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC des del 1996

Etiquetes