Sharing Learning: socialitzar el coneixement per potenciar la transformació digital universitària

8 maig, 2023

La transició a la digitalització en l’educació superior pot generar moltes qüestions i incògnites. Sharing Learning és un projecte de l’eLearning Innovation Center (eLinC) i l’àrea de Globalització i Cooperació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que vol oferir respostes, tant estratègiques com operatives, a les institucions acadèmiques que es trobin immerses en un procés de canvi, millora o reflexió sobre la modalitat educativa en línia.

Amb el projecte Sharing Learning, la UOC comparteix coneixement i experiències tant pròpies com d’altres institucions en transformació digital en l’educació superior. La primera universitat nativa digital del món vol socialitzar, així, el coneixement i l’experiència que ha adquirit en els seus gairebé 30 anys d’història. Es tracta de reivindicar un model educatiu, organitzatiu i de serveis com a base de la transformació digital de les institucions d’educació superior.

Els reptes del futur de l’educació superior són, sens dubte, compartits i, per tant, s’han de treballar en xarxa, tenint en compte l’experiència i les habilitats de cada actor per aconseguir un major impacte i millors resultats”, assegura Pastora Martínez Samper, comissionada per a l’acció internacional de la UOC. Martínez Samper considera imprescindible que les institucions d’educació superior reflexionin sobre els seus models educatius i organitzatius, i posin el focus en la integració de la tecnologia en tots els seus processos perquè, d’aquesta manera, es pugui tenir un impacte positiu en la societat i reduir les bretxes digitals sense deixar ningú enrere.

I és que Sharing Learning és un projecte pensat per beneficiar el conjunt de la societat, en línia amb l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible de l’ONU. En concret, contribueix a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4, enfocat en garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat, i a promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom.

“Sabem, per experiència, que l’educació en línia permet ampliar l’accés i la cobertura de l’educació superior, i dona l’oportunitat de formar-se a totes aquelles persones que volen fer-ho”, apunta Gemma Xarles, directora de Globalització i Cooperació de la UOC.

Socialitzar l’experiència de la UOC

Han estat les institucions de diversos països les que s’han apropat a la UOC a l’hora d’abordar el seu procés de transformació digital. Per la seva banda, la UOC ha apostat per acompanyar governs i institucions educatives, especialment a l’Amèrica Llatina, en aquesta transformació.

Sílvia Sivera, directora de l’eLinc de la UOC, explica que “el procés d’acompanyament es compon de diverses fases que s’adapten d’acord amb les necessitats puntuals de la institució. És així com, al llarg de l’acompanyament, que és molt personalitzat, anem detectant també necessitats de gestió de canvi o necessitats concretes respecte a la transformació digital a les quals podem anar donant resposta conjunta de manera col·laborativa amb les institucions”.

Quatre aspectes clau de l’acompanyament en la transformació digital

El model educatiu és el pilar que sustenta l’organització i els serveis d’una institució, ja que el model pedagògic que s’implementi (presencial, en línia, híbrid, etc.) definirà la gestió que ha de garantir la cohesió de l’estratègia de la institució. Aquest s’ha de tenir en compte com a pilar fonamental al voltant del qual han de girar els altres factors de la transformació digital.

Sharing Learning aborda la transformació digital de les institucions des de quatre punts clau:

• Persones. Com a protagonistes principals, hauran d’estar compromeses i impulsar el canvi cultural i del model organitzatiu a l’interior de les seves organitzacions, així com formar-se en competències digitals.
  • Tecnologia. Com a mitjà per facilitar els processos educatius i de gestió, haurà de recollir, analitzar i usar les dades proporcionades per les accions dels estudiants, així com incorporar les tecnologies emergents i aplicables a l’educació.
  • Processos de gestió i acadèmics. Hauran de tenir sempre, com a fi últim, els estudiants. Per a ells són les decisions preses, per optimitzar les operacions i, així, millorar els serveis interns i externs.
  • Gestió integral de la comunicació. Un eix clau per respondre a la resistència al canvi i mantenir una comunicació àgil, clara i fluida en l’àmbit intern i extern, i amb presència als diferents canals.

Compartir coneixement i experiències en ecosistemes digitals

A més dels assessoraments directes a les institucions, el projecte inclou la difusió de continguts multimèdia que, a través de les xarxes socials de la Universitat, buscaran que els agents educatius coneguin de més a prop les diferents temàtiques relacionades amb el procés de transformació digital en el sector educatiu.

Els continguts del projecte es podran seguir amb l’etiqueta #SharingLearning, i es recolliran en aquesta pàgina web.