#UOC2TheFuture – L’impacte de la IA en la pràctica docent: dibuixant nous escenaris d’ensenyament i aprenentatge

19 desembre, 2023

La irrupció de la intel·ligència artificial (IA) generativa en l’àmbit de l’educació està transformant molt ràpidament la manera d’aprendre i també la d’ensenyar. Ha de canviar el rol dels docents davant l’ús de les eines d’IA per part de l’estudiantat? Com poden integrar-les en la seva pràctica? En quins contextos és lícit utilitzar-les? Quines competències són ara clau i rellevants?

Moltes d’aquestes preguntes van centrar el debat de la II Jornada d’Innovació en Docència i Aprenentatge en Línia #UOC2TheFuture, organitzada per l’eLearning Innovation Center (eLinC) i impulsada pel Vicerectorat de Docència i Aprenentatge de la UOC. La jornada, que el passat 13 de novembre es va celebrar a Can Jaumandreu, va abordar l’impacte de la IA en la pràctica docent amb experts de referència en aquesta temàtica.

Resum de la II Jornada d’Innovació en Docència i Aprenentatge en Línia.

La IA com a motor de la innovació educativa

Un d’ells va ser Carles Sierra, director de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). En primer lloc va fer un repàs cronològic de l’evolució de la IA, des dels seus orígens fins a l’actualitat. Una vegada feta aquesta primera aproximació, Sierra va aprofundir en la utilitat i les implicacions de la IA generativa en el procés d’ensenyament i d’aprenentatge. En aquest sentit, va abordar les limitacions i les solucions de la tecnologia, l’impacte que està tenint en el context educatiu, la seva integració en els currículums, o la necessitat d’alfabetitzar la societat al seu respecte per entendre com funciona i el ventall de possibilitats que els hi ofereix.

La IA com a motor de la innovació educativa. Conferència de Carles Sierra.

Posteriorment a la conferència de Carles Sierra, van incorporar-se al debat Robert Clarisó, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, investigador del grup SOM Research Lab de l’IN3 i referent docent en IA de la Universitat, i Sílvia Sivera, directora de l’eLinC. Tots tres van analitzar els efectes de la IA en la pràctica docent en educació superior.

Impacte de la IA en la pràctica docent. Taula rodona amb Carles Sierra, Robert Clarisó i Sílvia Sivera.

Entendre com i per què incorporar la IA a la pràctica docent

La segona part del #UOC2TheFuture va girar entorn els tallers pràctics, adreçats exclusivament a PDIs. Les dinàmiques van permetre als assistents conèixer diferents eines d’IA generativa, entendre el seu funcionament i en quins eixos dels models d’aprenentatge és interessant integrar-les, com ara el disseny curricular i el disseny metodològic, la creació de continguts o l’acció docent. En aquesta mateixa línia, els experts que van guiar els tallers van poder percebre la reacció dels docents davant la irrupció de la IA, tot afavorint la reflexió al voltant de com influeix aquesta tecnologia en el seu rol, com actua l’estudiantat, i sobre els nous escenaris d’ensenyament i aprenentatge que planteja.

El #UOC2TheFuture continua actiu a través de la seva pàgina web, en la qual trobareu diferents recursos i materials de divulgació al voltant de la IA, com ara guies, infografies, opinions d’experts, pautes d’alfabetització, o el seu impacte en els escenaris docents.

Per altra banda, ja estem pensant en la pròxima edició del #UOC2TheFuture, que tenim prevista fer la primavera del 2024, i en la que hi estarà convidat tot el PDI. Esperem poder-vos-en donar més informació ben aviat!

Podeu veure les imatges de la jornada aquí.