CodeLab, un exemple de transformació del procés d’aprenentatge, ensenyament i avaluació

23 novembre, 2023
Photo by Pexels – Pixabay

CodeLab ha obtingut el reconeixement de “bona pràctica” que atorga el projecte Transformació del procés d’Aprenentatge-Ensenyament-Avaluació del Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA).

El projecte CodeLab, impulsat per la UOC amb l’objectiu de millorar l’aprenentatge de la programació ha estat reconegut per part del Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) com a bona pràctica de transformació del procés d’aprenentatge-ensenyament-avaluació. Aquesta institució ha destacat que CodeLab demostra “un gran esforç docent orientat a canviar la didàctica dels cursos de Programació a la UOC”. En la mateixa línia, l’ha definit com una “pràctica transformadora i innovadora en l’educació en línia en abordar la importància de l’aprenentatge pràctic, l’adaptabilitat a diferents àrees i l’enfocament centrat en l’usuari”.

CodeLab: un laboratori d’aprenentatge en línia per a tots els perfils professionals

“A programar s’aprèn programant”. Aquesta va ser la premissa que va impulsar Enric Mor i Carlos Casado a posar en marxa CodeLab. Tots dos són professors dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC i porten quatre anys treballant en el desenvolupament d’aquesta eina que posa l’aprenentatge de la programació a l’abast de tots els estudiants. Tant Enric Mor com Carlos Casado expliquen que el reconeixement del CINDA remarca el valor de CodeLab: “És un projecte madur. Som conscients del que aporta i dels avantatges que té a l’hora d’ensenyar a programar als nostres estudiants. CINDA ha ratificat que és una molt bona pràctica educativa, una cosa que l’experiència ja ens ho havia dit”.

CodeLab és una pràctica transformadora i innovadora en l’educació en línia en abordar la importància de l’aprenentatge pràctic, l’adaptabilitat a diferents àrees i l’enfocament centrat en l’usuari.

CodeLab és un laboratori d’aprenentatge en línia que ofereix als estudiants la possibilitat de fer pràctiques amb suport docent. “Tenen un conjunt d’exercicis per resoldre i el professorat pot fer un seguiment i acompanyament del seu aprenentatge. Qualsevol dubte que tinguin pot ser respost pel professorat, que té fàcil accés al seu codi i, per tant, pot veure que ha fet l’estudiant i on necessita un cop de mà”, apunten els professors Mor i Casado.

L’ús intensiu de CodeLab millora els resultats dels estudiants

L’eina CodeLab s’ha implementat en diferents assignatures, com ara Programació per al disseny i les arts o Programació web, dels graus de Disseny i Creació Digitals, i de Multimèdia, respectivament. Fins ara la rebuda per part de l’estudiantat ha estat molt positiva: “Els estudiants estan contents de tenir un ampli conjunt d’exercicis per poder fer, tots en un mateix lloc i un entorn de laboratori integrat per poder-los realitzar i compartir”. A partir de les seves opinions, que han aconseguit a través d’enquestes, grups de discussió i tallers de cocreació, els professors Enric Mor i Carlos Casado treballen per continuar evolucionant l’eina: “Amb aquesta interacció i intercanvi hem vist com hem de millorar CodeLab i també hem après que els estudiants que fan un ús més intensiu de l’eina, normalment obtenen millors qualificacions”.

Hem après que els estudiants que fan un ús més intensiu de l’eina, normalment obtenen millors qualificacions.

CodeLab també ha comptat amb el suport de l’eLearning Innovation Center (eLinC) de la UOC. Si voleu conèixer més a fons el projecte podeu visitar el seu lloc web.

Aquest contingut afavoreix l’objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 4 de l’ONU, educació de qualitat.