CodeLab, programació per a tothom

23 març, 2023
Foto de Desola Lanre-Ologun en Unsplash

CodeLab és una eina creada per la UOC orientada a iniciar-se en l’aprenentatge de la programació, a través d’una pràctica continuada i amb el suport del professorat. Ofereix un entorn de pràctiques de laboratori que inclou un pla d’aprenentatge per a l’estudiant.

La programació: eina útil per a gran quantitat de perfils professionals

La programació ha deixat de ser una eina exclusiva dels programadors. Altres perfils professionals que tradicionalment no estaven relacionats amb les tecnologies digitals, ara hi estan immersos i, per tant, la programació constitueix avui una eina a disposició de totes les persones. L’objectiu és que tothom, i no només persones amb formació en algun tipus d’enginyeria, tingui accés al pensament computacional, els algorismes i els llenguatges de programació. Una dissenyadora, per exemple, pot crear gràfiques generatives programant amb Processing o amb P5.js.

De fet, hi ha molts perfils que podrien veure com canvia la seva pràctica professional a través de la programació. Des de millorar la seva eficiència, si fossin capaços d’utilitzar la programació per automatitzar tasques repetitives que els roben temps en el seu dia a dia, a fer creacions, informes o anàlisis de dades de la seva àrea de coneixement. La pega és que la programació té una corba d’aprenentatge inicial molt pronunciada, que tira enrere moltes persones sense una formació prèvia en graus de ciències o enginyeries.

CodeLab com a ecosistema d’aprenentatge de programació

La missió de CodeLab és, precisament, suavitzar aquesta corba d’aprenentatge i posar-ho fàcil a qualsevol estudiant que vulgui aprendre a programar, especialment als que provenen de graus no relacionats amb l’enginyeria informàtica. La UOC ha creat aquesta eina i ja s’utilitza en les assignatures de Programació per al disseny i les arts, del grau de Disseny i Creació Digitals, i Programació web, del grau de Multimèdia.

L’eina CodeLab és un laboratori d’aprenentatge en línia, un petit ecosistema on l’estudiant troba una col·lecció d’exercicis per practicar i un entorn de programació integrat on pot escriure el codi i veure el resultat de la seva execució. Al mateix temps, incorpora una eina de comunicació per parlar amb els companys i els professors del laboratori i així poder comentar els dubtes en context. Per la seva banda, el professorat pot utilitzar el mateix entorn per fer seguiment del progrés dels estudiants mitjançant un tauler de control, i veure de primera mà els exercicis programats pels estudiants.

CodeLab facilita el procés d’aprenentatge i ensenyament de la programació

• Com ajuda durant l’aprenentatge:
  1. L’estudiant disposa d’un laboratori d’aprenentatge integrat, i no necessita instal·lar cap entorn de programació en el seu ordinador.
  2. Accedeix a una col·lecció d’exercicis organitzats per itineraris o reptes d’aprenentatge.
  3. Pot resoldre l’exercici i veure el resultat d’allò que programa a l’instant, sense necessitat d’executar el codi en un intèrpret, o de compilar-lo.
  4. Quan té un dubte, pot parlar amb els companys o amb el seu professor o professora en el mateix laboratori.
  • Facilitats que aporta al procés d’ensenyament:
  1. El professor o professora pot, d’un cop d’ull, veure quina és l’evolució de les tasques de tots els estudiants de la seva aula.
  2. Quan un estudiant té un dubte, el professor o professora pot fàcilment veure el codi de l’estudiant, entendre el problema i acompanyar-lo en el seu procés d’aprenentatge.

El desenvolupament de CodeLab ha estat liderat pels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicacions, i gestionat per l’eLinC. El disseny de CodeLab ha seguit un procés iteratiu centrat en l’usuari. El seu desenvolupament integra components propis i de tercers com ara Mattermost per a la comunicació, la llibreria p5.js i GitLab com a repositori de codi, entre d’altres. A més, CodeLab es connecta via LTI al Campus Virtual de la UOC.

Si voleu tenir més informació sobre el projecte, podeu consultar la seva pàgina web a https://codelab.uoc.edu/.

Autors / Autores
Roger Griset és gestor de projectes d'innovació a l'eLearning Innovation Center de la UOC. És llicenciat en Biblioteconomia i documentació per la UB i màster en eLearning per la UOC. Durant la seva etapa professional a la UOC ha treballat als grups d'audiovisuals i de recursos d'aprenentatge, i a les àrees de biblioteca digital i tecnologia educativa.
Professor associat de la UOC de disseny d'interacció i programació creativa. Director del màster universitari de Disseny d'Interacció i Experiència d'Usuari (UX). Investigador en Human-Computer Interaction, Media Art i Technology-Enhanced Learning. Autor de diferents articles de recerca en congressos i revistes nacionals i internacionals. Forma part del grup de recerca DARTS (Design, Arts, Technoscience and Society).