Aprendre i ensenyar en línia

24 novembre, 2021
Photo by Nick Morrison on Unsplash

La pandèmia ha accelerat el desenvolupament i l’expansió de l’educació en línia. En pocs dies es va haver d’implantar en les institucions educatives de tots els nivells una modalitat que no estava prevista en algunes etapes. S’ha pogut veure que aquesta modalitat té múltiples avantatges. Per això, les institucions i els centres educatius, tant de formació reglada com no reglada, han hagut de valorar si continuar amb aquesta modalitat o adaptar-la per a ofertes formatives futures.

Igual que l’educació presencial, l’educació en línia ha d’estar dissenyada, organitzada i reflexionada seguint les necessitats de l’estudiantat. Per fer-ho, s’han de conèixer les fortaleses i les febleses que comporta formar-se per mitjà de l’ús de les tecnologies. Cal destacar que la modalitat en línia no ha d’imitar la presencial, perquè les característiques i les possibilitats que té són diferents i diverses. Els entorns virtuals d’aprenentatge han d’estar dissenyats per evolucionar tècnicament i han de poder assumir aquesta evolució. S’han de convertir en espais socials per a l’intercanvi i la interacció. De fet, aquests espais, en la modalitat d’aprenentatge mixt (b-learning), poden preveure l’educació presencial i integrar múltiples eines (Pérez-Mateo i Guitert, 2011).

L’educació en línia representa un canvi en el paradigma tradicional i potencia tant el paper actiu de l’estudiantat com el paper de guia del personal docent. És més, sense la participació activa de l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge es donarà una deserció dels estudis. És per aquesta raó que la tasca de seguiment, sigui de docents o de tutors, esdevé tan necessària.

Cada institució és única, i per això en parlar d’un model educatiu en línia s’han de tenir en compte les particularitats de la institució. Són les mateixes institucions les que coneixen el seu estudiantat i, per tant, saben el que necessita. Cal tenir formació en les metodologies mixtes i d’aprenentatge virtual per no reproduir el model presencial, així com dissenyar espais virtuals d’aprenentatge de qualitat. Per a això, reflexionar minuciosament sobre quins són els objectius que cal aconseguir, els recursos de què es disposa i les fases d’implementació serà clau per poder incloure les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) de manera eficient i treure’n el màxim benefici. Tot això, sense oblidar el que és més important: l’estudiantat.

Consideracions per estudiar en línia

La metodologia en línia dona l’oportunitat de continuar-se formant a estudiants que pel fet de tenir altres responsabilitats, siguin laborals o familiars, no disposen de tant de temps per poder assistir a les classes presencials. Amb aquesta metodologia, l’estudiantat es pot formar des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, cosa que li permet avançar en l’estudi i adaptar-se a qualsevol situació.

Popularment, es té la idea errònia que les formacions en línia són d’un nivell de dificultat més baix que les presencials. Em sap greu decebre’t, però això no és així. Les institucions que imparteixen educació i estan acreditades segueixen la mateixa normativa i les mateixes instruccions de qualitat en les titulacions que els centres presencials, i és per això que també atorguen títols oficials. Així, doncs, la formació en línia té avantatges, però, si penses estudiar en aquesta modalitat, t’hi has d’aplicar i has de treballar de valent!

Després d’haver estudiat un màster en línia a la UOC i, a més, haver estat tutora d’estudiants en aquesta modalitat, et recomano una llista de consideracions que et poden ser molt útils.

• Sigues sincer sobre el temps de què disposes per poder dedicar a la formació. Deixa enrere la idea que com que és en línia és més fàcil, perquè no ho és. Si treballes a temps complet i tens obligacions familiars, potser no és bona idea inscriure’t en totes les assignatures el primer quadrimestre.
  • Comença amb bon peu. Llegeix el pla docent i els criteris d’avaluació per saber com s’organitzarà cada assignatura.
  • Tafaneja tota la plataforma i els apartats disponibles. Així, a poc a poc et familiaritzaràs amb l’entorn.
  • Sigues constant. Revisa cada dia la plataforma i no deixis per al final les activitats.
  • Organitza’t. Fes servir les eines del calendari i fes-te una planificació realista del que has de fer cada setmana.
  • Pregunta tots els dubtes que et sorgeixin. No et faci vergonya!
  • La tecnologia és la teva aliada. Aprofita trajectes en autobús o en tren per llegir amb el mòbil o la tauleta els comentaris del professor o les intervencions dels companys. Així avançaràs feina i estaràs informat.
  • Si has de dur a terme el treball de fi de carrera o de fi de màster, llegeix absolutament tots els documents d’informació, diverses vegades i tot. Pensa amb antelació la sèrie de temes amb què t’agradaria treballar, no esperis que comenci l’assignatura.
  • Utilitza sempre aplicacions en línia per desar els treballs. T’estalviaràs més d’un ensurt.
  • Connecta amb altres estudiants que cursin els mateixos estudis. Compartir espais d’interacció amb companys t’ajudarà a sentir-te més acompanyat.
  • Esprem al màxim els recursos de la Universitat: les llicències d’Office, la Biblioteca, seminaris, formacions, pràctiques, etc.
Generació i transferència del coneixement a l'eLearn Center de la Universitat Oberta de Catalunya. Graduada en Pedagogia per la Universitat Complutense de Madrid i màster en Educació i TIC (E-learning) en l'especialitat de Disseny Tecnopedagògic per la Universitat Oberta de Catalunya.