Transició ecològica i transició digital: necessitats, realitats i ficcions

27 febrer, 2024
transició ecològica i transició digital

Els Estudis d’Economia i Empresa de la UOC organitzen la conferència Transició ecològica i transició digital: necessitats, realitats i ficcions, que tindrà lloc el pròxim dimecres 13 de març a les 17h a la seu UOC de Can Jaumandreu (c/del Perú, 52 ), a Barcelona. Podeu inscriure-us-hi en aquest enllaç.

Les persones, les organitzacions, les economies i les societats actualment tenen plantejat el repte d’afrontar l’emergència climàtica, com a exponent més mediàtic del franquejament d’una multiplicitat de límits planetaris, i la desigualtat social.

L’arribada d’una segona onada digital, que té a la intel·ligència artificial i a les plataformes digitals com a principals tecnologies de transformació radical, ha obert un nou ventall d’oportunitats, però també de reptes i tensions, com la lluita contra el canvi climàtic i la desigualtat social.

La transició digital s’ha posat al servei de les millores d’eficiència, la satisfacció de necessitats o l’impuls als intercanvis de tota mena. Però alhora, la transició digital també planteja nous problemes com els biaixos cognitius, la polarització del treball o la intensificació del nostre metabolisme socioambiental a través de noves fronteres extractives. Pot posar-se també al servei de l’economia circular i la gestió sostenible?

En aquesta conferència, Hug March, expert en ecologia política i economia ecològica i Joan Torrent, expert en economia digital, i catedràtics dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, discutiran sobre com s’està abordant el repte de la doble transició i quins en són els principals límits i contradiccions.

Ponents

Joan Torrent Sellens

Catedràtic d’Economia dels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Doctor en Economia (doctorat de la Societat de la Informació i el Coneixement de la UOC). Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials i màster en Economia Aplicada per la Universitat Autònoma de Barcelona. És fundador i director del grup i2TIC de la UOC

La seva activitat de recerca està relacionada amb l’anàlisi de les dimensions empresarials, econòmiques, laborals, de benestar i salut de la transformació digital. Entre els principals interessos de recerca destaquen la productivitat, la competitivitat i la sostenibilitat; l’emprenedoria i la innovació; la feina, la formació i l’ocupabilitat, i el benestar laboral i la salut digital.

Hug March Corbella

Catedràtic dels Estudis d’Economia i Empresa i investigador del grup de recerca TURBA Lab de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). És llicenciat en Ciències Ambientals per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB, 2005) i doctor en Ciències Ambientals també per la UAB (2010).

March és expert en sostenibilitat i transició ecològica, ecologia política urbana, gestió del cicle de l’aigua i estudis urbans. Els seus principals interessos de recerca són l’ecologia política urbana, la gestió urbana de l’aigua, l’economia política del cicle hidrològic, els models de gestió i l’emergència de noves tecnologies de subministrament, i la intersecció entre transició ecològica i transició digital en un context d’emergència climàtica.