Innovació sostenible a l’educació superior: l’impacte del gènere

9 de maig de 2024
innovation-girl-education

Tots els sectors de l’economia són molt conscients de la importància de la innovació. Es considera vital per assegurar un avantatge competitiu, entre altres raons, perquè és un actiu intangible que els competidors tenen problemes per replicar i permet a les empreses augmentar la productivitat, millorar la qualitat del producte i reduir els costos de producció.

L’estudi que es presenta a continuació va tenir com a objectiu contribuir a l’anàlisi del nivell d’assoliment de les competències d’innovació dels estudiants considerant dos objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides: Igualtat de Gènere (ODS 5) i Educació de Qualitat (ODS 4).

L’article científic ha estat escrit per Raquel Ferreras García, Jordi Sales Zaguirre i Enric Serradell López. L’article va ser publicat a la revista científica Sustainability el 2021.

Objectius i Metodologia

Aquest article intenta respondre com els estudiants de negocis perceben les seves competències d’innovació i quines competències innovadores són millor assolides pels estudiants, així com si hi ha diferències en l’assoliment d’aquestes competències en funció del gènere dels estudiants.

La recollida de dades va implicar els estudiants matriculats al Treball Fi de Grau en emprenedoria de la UOC, amb un qüestionari electrònic d’autoavaluació distribuït durant 21 dies a través de l’aula virtual.

Resultats i conclusions

Els resultats de la investigació mostren que els estudiants tenen una percepció positiva de l’assoliment de la seva competència en innovació, deixant clar que els seus estudis universitaris han afavorit el seu desenvolupament.

Els resultats mostren que les estudiants assoleixen les competències d’innovació millor que els seus homòlegs masculins en general, especialment en les dimensions interpersonals i en xarxa. Estudiants i estudiantes presenten diferències significatives en diverses competències específiques, i els segons perceben un major rendiment que el primer en la majoria dels casos.

Es tracta de la perseverança, la gestió del canvi, la iniciativa, el treball en equip, la comunicació escrita, la capacitat de treballar en xarxa i la capacitat de cooperar en entorns multidisciplinaris, multiculturals i internacionals. Així, els resultats demostren la influència positiva del gènere en el desenvolupament de les competències d’innovació, amb les dones més preparades per als entorns innovadors.

La investigació subratlla la importància d’abordar les disparitats de gènere en les competències d’innovació i suggereix implicacions educatives per fomentar les habilitats d’innovació entre els estudiants. L’estudi posa l’accent en la necessitat d’una investigació continuada per explorar i abordar les llacunes en la comprensió de les competències d’innovació i la influència del gènere en els entorns d’educació superior.

Consulta l’article

Podeu consultar l’article científic al complet fent clic aquí.