La importància de les pràctiques universitàries en els estudis de turisme

7 de juny de 2023
universidad

Avui en dia, el turisme és una de les indústries més grans amb les taxes de creixement més altes, i actua com a motor global clau del desenvolupament econòmic. És per això que els estudis en turisme cada vegada tenen més sentit en aquest món globalitzat.

Sobre el nivell de correspondència entre formació rebuda en els estudis turisme i les demandes del mercat laboral, és precisament del que tracta l’article científic publicat per Raquel Ferreras Garcia, Jordi Sales Zaguirre i Enric Serradell López, tots tres membres del grup de recerca Management & eLearning (Mel), a la revista Education + Training.

Objectius i metodologia

L’estudi té l’objectiu d’estudiar quines són les competències més significatives que han d’adquirir l’alumnat mitjançant fer pràctiques universitàries en els estudis de turisme, i si aquestes difereixen significativament segons el tipus de pràctiques.

Per avaluar les pràctiques dels estudiants es va enviar al Servei de Pràctiques i Mobilitat de la Universitat un extens qüestionari als responsables de l’empresa perquè avaluessin les competències de cada alumne en finalitzar el període. Es van obtenir un total de 300 respostes vàlides dels qüestionaris.

Resultats i conclusions

Els resultats mostren que els estudiants van obtenir bons resultats respecte a les competències que tots els graduats en turisme han d’adquirir. Destaquen especialment les competències relacionades amb l’ètica i els coneixements, la consciència intercultural i la cultura organitzativa, que van rebre les puntuacions més altes.

Tot i això, es va identificar la necessitat d’enfortir els estudiants a les àrees d’emprenedoria i operacions, és a dir, la necessitat de reforçar aspectes que condueixin a una millor empresarial, així com una millor formació en eines operatives bàsiques i especialitzades operatives bàsiques i especialitzades del sector.

Els resultats mostren que l’adquisició de competències va ser molt alta, independentment del departament o categoria de l’hotel. El departament on es van desenvolupar les pràctiques no va afectar el nivell d’adquisició de competències, excepte la competència d’actitud relacionada amb la flexibilitat i la confiança en un mateix. Per contra, es van identificar diferències en relació amb la categoria de l’hotel. Les pràctiques realitzades en hotels de categoria superior van promoure un millor desenvolupament de la majoria de les competències.

En conclusió, els estudiants en pràctiques desenvolupen les competències a un bon nivell i, per tant, es pot afirmar que les pràctiques ajuden al desenvolupament de les competències dels estudiants. A més, les empreses del sector perceben un important desenvolupament de la majoria de les competències considerades en aquest estudi.

Consulta l’estudi

Pots llegir l’article complet fent clic aquí.