El principi de Pareto a les comunitats virtuals d’aprenentatge

6 de març de 2023
pareto 80 20

El Dr. Enric Serradell López, el Dr. Pablo Lara Navarra i la Dra. Silvia Martínez Martínez recentment han publicat un article amb el títol “El principi de Pareto a les comunitats virtuals d’aprenentatge”, a la revista Computers in Human Behavior.

Aquest article parla sobre com a les comunitats virtuals d’aprenentatge, es fa evident la necessitat de generar mètodes d’anàlisi de xarxes socials per investigar la participació i l’intercanvi de coneixements.

¿Quin és l’objectiu de l’estudi?

L’objectiu és analitzar l’aplicabilitat i la validesa del Principi de Pareto al camp de l’educació en línia. Aquest principi clàssic, també anomenat regla 20/80, descriu les causes i efectes de certes variables i proporcions.

L’article estudia la correlació entre resultats acadèmics i l’intercanvi de coneixement. A partir d’una mostra de 184 membres de la comunitat universitària (entre estudiants i professorat) i 1354 missatges.

L’estudi es basa en un conjunt de dades que registra cada interacció entre els membres de la comunitat, els professors i els estudiants, i les dades es van recopilar durant un semestre d’ensenyament (de febrer a juliol). Interacció significa tota acció sobre un missatge, des d’enviar-lo, llegir-lo, reenviar-lo, esborrar-lo o contestar-lo. Aquest article es centra en les interaccions en tres espais de comunicació (fòrums, debats i el tauler de les aules virtuals).

Conclusions de l’estudi

Els resultats mostren que hi ha una relació entre la qualificació obtinguda i el seguiment dels espais de comunicació a l’aula, ja que la majoria del petit grup d’estudiants amb millors resultats acadèmics mostren mitjanes de lectura de missatges superiors al conjunt de la comunitat.

Així mateix, els estudiants que no es presenten a l’avaluació (17%) mostren la mitjana més baixa de lectures, aquest grup és seguit pels estudiants que no aproven.

Per contra, cal assenyalar que entre els alumnes que superen l’assignatura amb qualificació alta també es donen casos de lectura baixa dels missatges compartits a l’aula i, entre els que no la superen, hi ha alumnes amb xifres de lectura superiors a la mitjana.

Consulta l’estudi

Pots llegir l’article complet de forma gratuïta fent clic aquí.