Les habilitats desenvolupades a la universitat són demandades pel mercat laboral?

27 de març de 2023
empresa negociación

L’objectiu de la universitat és formar a les persones i ensenyar-li unes habilitades i coneixements per poder treballar en un camp en específic. No obstant això, dos dels principals actors que juguen un paper en el procés, acadèmics i empreses, tenen punts de vista diferents respecte a les competències que ha de tenir un graduat que entra en el mercat laboral.

D’això mateix és del que tracta la publicació científica escrita per Maria Pujol Jover, membre del grup de recerca Mel – Management & e-Learning, juntament amb Carme Riera Prunera, Manuela Alcañiz i Helena Chuliá, publicada a la Revista d’Innovació Docent Universitària.

Metodologia

Per tal de copsar la informació es van realitzar enquestes tan dirigides als acadèmics de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat de Barcelona com a les empreses, només es van incloure aquelles, públiques o privades, que havien contractat en els últims cinc anys almenys un empleat amb estudis d’economia o negocis, ja sigui com a estudiant en pràctiques o en la seva plantilla.

La implementació i distribució dels qüestionaris es va fer a través d’un programari específic d’enquestes en línia (Survey Monkey) i van respondre un total de 185 docents i 238 empreses.

Resultats i conclusió

Els empresaris demanden esforç per enfortir les competències tant individuals com col·lectives, així com un aprenentatge més orientat a la pràctica, on competències com l’aplicació de coneixements i la resolució de problemes adquireixin més protagonisme.

El grup acadèmic, per la seva banda, sembla tenir una visió més tradicional de la formació, no buscant l’eficiència pràctica immediata a costa de renunciar al coneixement estricte i al progrés cognitiu. Fins i tot passant al límit, sembla que la universitat busca el desenvolupament intel·lectual de l’estudiant, confiant en el fet que li permetrà trobar solucions pràctiques a problemes concrets.

Les empreses estant contentes amb l’empleat que sap afrontar amb força els contratemps que sorgeixen, sovint sense previ avís, a l’agenda diària. De l’estudi també destaca la menor valoració de les llengües estrangeres que fan les empreses respecte al docent.

En les conclusions es recomana buscar un acostament entre l’acadèmia i els empresaris, on els empresaris puguin expressar les deficiències que troben en els nous graduats i, d’altra banda, els acadèmics exposin les necessitats de formació a llarg termini que creuen que tindrà un graduat.

Consulta l’estudi

Pots llegir l’article complet de forma gratuïta fent clic aquí.