La novel•la transformada en app: On the Road, amplified edition

8 de juliol de 2013
ontheroad_

“The road must eventually lead to the whole world.” Jack Kerouac, On the Road

A l’abril de 1951, Jack Kerouac va seure davant d’una màquina d’escriure i, durant tres setmanes, sense descans, va plasmar sobre un rotlle de paper de 36 metres de llargària la història que ell mateix i alguns amics van viure en diferents viatges a través dels Estats Units a la recerca de noves vivències i d’una llibertat  que la societat americana del moment no els oferia. Sorgia així la novel·la que esdevindria la bandera de la generació Beat: A la carretera.

A l’any 2011, l’editorial Penguin s’endinsava en el món de les apps per a iPad amb la publicació d’una nova edició de la novel·la On the Road (només disponible en versió en anglès), en aquest cas amb el suggeridor subtítol ‘amplified edition’.

Es tracta d’una edició on hi han cabut molts elements, com ara:

• El  text complet de 1957. Després d’aquell procés d’escriptura automàtica, Kerouac va necessitar sis anys per acabar de polir el text i fer les esmenes ‘suggerides’ pel seu editor.
  • Una secció on es poden comparar alguns fragments d’aquella primera edició escrita d’una tirada i la versió definitiva passada pel filtre de l’editor. És molt interessant veure el tipus de llenguatge que Kerouac va utilitzar originalment, les referències sexuals o a les drogues que es van eliminar, o bé conèixer els noms reals dels personatges, etc.
  • Un nodrit grup d’elements paratextuals multimèdia:
    • Kerouac llegint passatges de la novel·la
    • Fotografies fins ara desconegudes de l’autor
    • Un parell d’entrevistes a alguns membres d’aquella generació Beat
    • Documents inèdits del procés d’edició del text
    • Una galeria amb les cobertes de les edicions que s’han publicat al llarg dels anys per tot arreu, etc.

Una de les parts que més m’agrada és l’anomenada “The trip”, la qual es pot explorar de forma individual o a mesura que es va llegint el text. Aquest apartat compta amb una sèrie de mapes interactius a través dels quals es poden seguir els tres viatges dels protagonistes (1947, 1949, 1950). D’aquesta forma podem conèixer amb més detall els llocs que visiten els protagonistes, veure fotografies, descobrir els esquetxos que va dibuixar Kerouac de les rutes o llegir els fragments de la novel·la on apareixen aquells llocs que hem seleccionat al mapa. Per una altra banda, també tenim la possibilitat d’explorar aquest apartat a mesura que anem llegint. Amb aquesta opció trobarem que a la part esquerra se’ns indica quan hi ha una referència a un lloc inclòs al mapa, així que podrem explorar-lo i posteriorment reprendre de nou la lectura.

Amb tot aquest material posat a l’abast del lector, l’experiència de lectura d’On the Road  s’assembla a la visita a una exposició sobre l’obra de l’autor on es descobreix per primera vegada com va ser en origen un text, es coneix el procés d’edició d’una obra o quina veu o quina imatge tenia aquella persona que li va donar forma.

La veritat és que és una llàstima que no s’haja inclòs la primera versió completa del text escrita en el famós rotlle de paper de 36 metres de llargària per traure profit de la utilitat de l’iPad per visualitzar textos ‘infinits’ sense haver de passar pàgines. Hagués estat una experiència de lectura molt propera al procés d’escriptura.

El preu de l’aplicació és de 14,99€, una xifra que podem considerar elevada si ho comparem amb una part important de les aplicacions per a iPad. Segons la categorització dels preus que ha fet Ubicuo Studios a l’hora de parlar del model de negoci de les apps, On the Road, amplified edition  formaria part del grup d’aplicacions de preu elevat que l’usuari compra perquè està convençut del seu valor i de la qualitat dels seus continguts. Es tracta d’un model basat en l’obtenció de beneficis a partir de menys descàrregues, però a un preu més alt.

És interessant destacar que el mateix text de l’editorial Penguin en format ebook el podem trobar en Amazon per a Kindle per menys de 7€ o en la tenda iBookstore per 7,99€. En aquests casos el text no disposa de cap tipus d’element multimèdia, però, a diferència del text de l’aplicació, el text de l’ebook el podem subratllar, copiar, afegir notes, compartir fragments a les xarxes socials, etc. Aquestes diferències que presenten ambdós formats em fan preguntar-me si cada format ens ofereix un tipus de lectura diferent. Per una banda, una en la que el lector se centra en el text i, per exemple, li agrada veure els passatges que altres lectors han subratllat o compartir a Facebook un fragment que troba interessant. I una altra on tenen més importància els elements multimèdia (més atractius i cridaners) que, almenys a mi em passa, fan perdre l’atenció sobre el text.

I si ara ens posem el barret d’editor: quan planifiquem una publicació digital, què hauríem de tenir en compte a l’hora de triar entre una app o un ebook? Aquí va una pista per als llibres de no ficció: l’editorial Open Air té un volum de vendes entre un 10 i un 30% superior en la App Store que en iBookstore.

Membre del grup d’investigació DICAT de la Universitat de València i màster en Humanitats Digitals al King’s College de Londres