Quin t’agradaria que fos el neologisme del 2022?

12 de desembre de 2022
Photo by Ben White on Unsplash

Ha començat la IX edició per triar el neologisme de l’any! Quin votareu?

#Neologisme2022

Com cada mes de desembre, per novè any consecutiu, l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (OBNEO) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) fan una crida oberta a participar en la tria del neologisme de l’any 2022 en la línia d’iniciatives anàlogues que duen a terme diverses institucions, editorials i diaris per a nombroses llengües. La votació s’obre avui, dilluns 12 de desembre, a les 10 h a través del web www.neologisme.cat  i es tancarà el dijous 22 de desembre a les 24 h.

Un any més, des del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC us animem a participar en aquesta iniciativa que té com a objectiu triar aquella paraula nova que considerem molt representativa del 2022 i/o que volem que formi part del diccionari normatiu de la llengua catalana, el DIEC2 (Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans).

Les entitats organitzadores han triat els deu neologismes següents com a candidats a neologisme de l’any:

• birra f. Col·loquialment, cervesa.
  • metavers m. Entorn virtual on les persones interaccionen per mitjà d’avatars en un ciberespai que és una metàfora del món real.
  • micromobilitat f. Conjunt dels desplaçaments efectuats amb mitjans de transport lleugers, de petites dimensions i proveïts d’un motor elèctric de baixa potència o bé sense motor, generalment per a una sola persona, que s’utilitzen per recórrer distàncies curtes.
  • nanosatèl·lit m. Plataforma espacial caracteritzada per tenir una massa, un volum i una potència menors que en el cas dels satèl·lits convencionals, i un pes comprès entre 1 i 10 kg.
  • poliamor m. Pràctica consistent a mantenir relacions afectives i sexuals amb més d’una persona, amb el coneixement i l’acord de totes les persones implicades.
  • revictimització f. Maltractament addicional exercit contra una dona en situació de violència masclista com a conseqüència dels dèficits o desencerts de la intervenció dels agents i organismes responsables.
  • salut mental f. Estat d’equilibri psíquic en què la persona és capaç d’usar les seves habilitats cognitives i emocionals, viure en societat i satisfer adequadament les demandes de la vida quotidiana.
  • submissió química f. Administració d’una substància amb efectes psicoactius a una persona sense el seu coneixement per tal de modificar el seu estat de consciència, el seu comportament o anul·lar-li la voluntat.
  • tuti m. En el joc del paraulògic, paraula que conté totes les lletres del joc del dia.
  • violència vicària f. Violència intrafamiliar exercida de manera conscient contra una persona, sovint un fill, amb la intenció de fer mal a una tercera persona que és la destinatària real de l’acció, sovint l’exparella.

Com cada any, es proposen paraules que no són al DIEC2 i que són noves o l’ús de les quals ha tingut un augment de freqüència considerable. Com a novetat, s’ha decidit que una de les deu paraules sigui simplement un mot prou antic i usat que es troba a faltar en el diccionari i, enguany, és birra.

Finalitzat el període de votació, el dia 23 de desembre es farà públic el neologisme guanyador de l’any 2022. A més, com cada any, el neologisme guanyador serà discutit per la Comissió Lexicogràfica de la Secció Filològica de l’IEC com a candidat per incorporar-se al diccionari normatiu.

Una iniciativa per acostar la llengua als parlants

La campanya per escollir el neologisme de l’any és una iniciativa que pretén fer visibles els temes que interessen a la societat i acostar la llengua als parlants. Amb aquest objectiu, se’ls ofereix la possibilitat d’opinar sobre el neologisme que voldrien veure incorporat al diccionari normatiu.

Les darreres edicions de la iniciativa per triar el neologisme de l’any

En l’edició de l’any passat, hi van votar fins a 8.045 persones i el neologisme guanyador va ser negacionisme, en el context de la pandèmia sanitària.

En anys anteriors, els neologismes guanyadors van ser: estelada (2014), dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019) i coronavirus (2020).

L’Observatori de Neologia de la UPF i la UOC

L’Observatori de Neologia (OBNEO) va néixer com a grup de recerca l’any 1988 a la Universitat de Barcelona i el 1994 es va incorporar a l’Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra. L’Observatori de Neologia analitza el fenomen de l’aparició de paraules noves o neologismes en l’ús, tant en llengua catalana com en llengua castellana. Des de 1996, ha estat reconegut com a grup de recerca amb nom específic de la UPF.

La professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC Ona Domènech Bagaria és investigadora de l’OBNEO des dels inicis i participa en l’organització del concurs del neologisme de l’any.

Per saber-ne més…

Si us interessa consultar més informació sobre els neologismes o paraules noves, al blog neolosfera trobareu un recull dels neologismes extrets de la base de dades de l’Observatori de Neologia (OBNEO). També, si teniu curiositat per a saber quins eren els candidats de les darreres edicions de la convocatòria per triar el neologisme de l’any, aquí els trobareu:

Blog del Grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.