Quin t’agradaria que fos el neologisme del 2019?

3 de desembre de 2019
Neologisme 2019

#Neologisme2019

Ha començat la VI edició per triar el neologisme de l’any! Quin votareu?

L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i l’Institut d’Estudis Catalans fan una crida oberta a participar en la tria del neologisme del 2019. Un any més, des del grau de Llengua i Literatura Catalanes a la UOC us animem a participar en aquesta iniciativa que té com a objectiu triar aquella paraula nova que considerem molt representativa del 2019 i que volem que formi part del diccionari normatiu de la llengua catalana, el DIEC2 (Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans).

Per participar en la convocatòria, heu d’omplir el formulari que trobareu a neologisme.cat. El termini és fins al 15 de desembre. El dia 16 de desembre es farà públic el neologisme guanyador. Els mots escollits en les darreres edicions són: estelada, dron, vegà/na, cassolada i sororitat.

neologisme 2019 iec obneo upf
Neologismes 2019 | IEC

Els 10 candidats d’enguany per al Neologisme 2019

— ANIMALISTA m. i f. i adj. Persona que defensa els drets dels animals com a éssers sensibles, en contra de la seva explotació i maltractament, i a favor del reconeixement d’uns drets bàsics dels animals.

— BICITAXI m. Vehicle lleuger de transport de passatgers de tres o quatre rodes, amb una o dues rodes maniobrables davant i una o dues rodes motrius darrere accionades per un sistema de pedals, sovint amb l’ajuda d’un motor elèctric auxiliar, que té un seient per al conductor i dos o tres per als passatgers.

— EMERGÈNCIA CLIMÀTICA f. Situació ambiental greu a escala mundial com a conseqüència de l’escalfament global, que requereix l’adopció de mesures concretes i immediates per mitigar el canvi climàtic.

— EXOPLANETA m. Objecte celeste que orbita al voltant d’un estel altre que el Sol i que compleix totalment o parcialment les condicions especificades per als planetes del sistema solar.

— PACTÒMETRE m. Aplicació interactiva que ofereixen els mitjans de comunicació després d’unes eleccions i que serveix per calcular quina combinació de partits pot configurar una majoria parlamentària suficient.

— RESIDU ZERO m. Conjunt de pràctiques que pretén evitar al màxim la generació de residus, reciclant la quantitat més gran possible de materials i promovent la fabricació de productes de llarga durada.

— TRAP m. Estil musical derivat del rap originat a finals dels anys noranta del segle XX al sud-est dels Estats Units, amb influències del hip-hop, del dubstep i del trance, que es caracteritza per la utilització de sintetitzadors, bases rítmiques dures i moduladors de veu, amb arranjaments electrònics de caràcter melangiós i lletres molt líriques, sovint sobre temes socials.

— UMAMI m. Sabor que representa el gust carni o proteic i que no pot descriure’s per combinació dels quatre sabors primitius.

— VERMUTERIA f. Establiment on se serveix vermut, sovint acompanyat de propostes gastronòmiques més o menys sofisticades.

— XIPAR v. tr. Posar un xip a un animal, especialment per fer-ne el seguiment sanitari o per trobar-lo en cas de pèrdua.

Els 10 neologismes candidats a ser la nova paraula de l’any | Planta Baixa TV3

Com podeu veure en el vídeo de TV3, inicialment un dels candidats seleccionats era mena, subtantiu mascuí i femení procedent de la lexicalització de la sigla MENA ( ‘menor estranger no acompanyat / menor estrangera no acompanyada’), que s’utilitza per referir-se a l’estranger menor d’edat que es troba sense familiars, i en situació irregular i de possible desemparament. Ara bé, ateses les connotacions negatives que acompanyen l’ús d’aquest mot, el candidat ha estat substituït per un altre, concretament per bicitaxi. Aquí podeu trobar el comunicat conjunt que van fer públic l’Observatori i l’IEC sobre aquest canvi, el 5 de desembre passat.

Les darreres edicions de la iniciativa per triar el neologisme de l’any

Si us interessa consultar més informació sobre els neologismes o paraules noves, al blog neolosfera trobareu un recull dels neologismes extrets de la base de dades de l’Observatori de Neologia (OBNEO). També, si teniu curiositat per a saber quins eren els candidats de les darreres edicions de la convocatòria per triar el neologisme de l’any, aquí els trobareu:

— Quin t’agradaria que fos el neologisme de l’any 2018?

— Quin neologisme del 2017 t’agradaria que sortís al diccionari?

— Quin serà el neologisme de l’any 2016? Participa-hi!

— Dron, la paraula nova del 2015

Més informació sobre neologismes

Finalment, us convidem a reflexionar sobre la importància dels neologismes i la seva funcionalitat amb una entrevista a Ona Domènech, directora del grau de Llengua i Literatura Catalanes a la UOC  i investigadora de l’Observatori de Neologia.

Blog del Grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.