Soledad Morales, representant de la Xarxa UOC Rural al Grup de Coordinació de The Rural Pact de la UE

22 juny, 2023

Soledad Morales Pérez, professora, investigadora i coordinadora de la Xarxa UOC Rural, ha estat nomenada membre del Grup de Coordinació de The Rural Pact en representació de la Xarxa UOC Rural. La primera reunió d’aquest òrgan s’ha celebrat a Brussel·les aquest 21 de juny.

“Formar part del Grup de Coordinació de The Rural Pact de la Comissió Europea s’hauria de llegir com un reconeixement al valor estratègic i innovador del que és la Xarxa UOC Rural. Ens ha de permetre alinear-nos amb nous partners i ocupar un espai privilegiat per fer crèixer la nostra Xarxa en l’àmbit Europeu, especialment la de recerca-acció”, explica Soledad Morales.

Funcions de The Rural Pact

La Comissió Europea va llançar The Rural Pact com a part de la seva visió a llarg termini per a les zones rurals de la UE, perquè proporciona un marc de cooperació entre els poders públics, la societat civil, les empreses, el món acadèmic i els ciutadans, en l’àmbit europeu, nacional, regional i local.

The Rural Pact contribueix a assolir els objectius compartits de la visió a llarg termini per a les zones rurals facilitant la interacció en matèria rural. Té com a objectiu fomentar la inspiració mútua entre tots els nivells de govern, i mobilitzar les autoritats públiques i les parts interessades per actuar en funció de les necessitats i aspiracions dels residents rurals.

El Grup de Coordinació, un paper clau

Aquest Grup de Coordinació de The Rural Pact jugarà un paper crucial per tal de continuar desenvolupant i guiant el Pacte Rural, representant la diversa gamma de participants implicats en aquesta iniciativa. Al llarg d’un mandat de tres anys donarà forma activa a les activitats dutes a terme en el marc del Pacte i proposarà maneres d’amplificar les veus rurals, fomentar l’aprenentatge mutu i accions per a les zones rurals.

El Grup de Coordinació de The Rural Pact inclourà fins a 30 membres que, de manera proporcionada, representaran cada categoria de participants del Pacte Rural. Una composició que pretén ser una mostra equilibrada de tipus d’actors, autoritats públiques, acadèmics i investigadors, i representants de la societat civil, del món empresarial i de la ciutadania, fins i tot a través d’institucions i òrgans de la UE. També es lluitarà per la diversitat pel que fa al país d’origen, els contextos rurals i el gènere.

Sobre Soledad Morales Pérez

Professora agregada als Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, Soledad Morales és doctora en Geografia Humana per la Universitat Autònoma de Barcelona, directora acadèmica del màster universitari de Turisme Sostenible i TIC, i membre del grup de recerca NOUTUR (Noves perspectives en turisme i oci) de la UOC. A banda de ser coordinadora de la Xarxa UOC Rural, aquest 14 de juny ha estat nomenada membre del Grup de Coordinació de The Rural Pact en representació de la Xarxa UOC Rural.

Què és la Xarxa UOC Rural?

La UOC és una universitat amb un mandat de servei públic perquè la formació en línia redueix les desigualtats i contribueix a enfortir tots els territoris. Especialment compromesa amb l’impacte social de la seva activitat, la UOC s’ha embarcat en una estratègia per contribuir i cooperar amb les zones rurals per donar resposta als seus reptes actuals en l’àmbit local i internacional. Es basa en l’empoderament de la comunitat i s’inspira en una visió a llarg termini per a les zones rurals de la UE. Amb aquesta finalitat, ha creat la Xarxa Rural de la UOC, un espai de cocreació i transferència de coneixement orientat a fomentar processos de transformació positius en els espais rurals contemporanis, ordenats amb una governança participativa afavorint la inclusió de visions i veus diverses i perspectives multidisciplinàries.

El compromís de la Xarxa Rural de la UOC se centra en la reducció de les bretxes territorials i socials, especialment les desigualtats de gènere, alhora que afavoreix les circumstàncies i els escenaris en què el fet rural pot esdevenir un valor de transformació i progrés. En realitat es busca contribuir a aquest repte creant coneixement en àmbits com la connectivitat digital rural, l’e-salut, l’agroecologia, el turisme, els sistemes de gènere, la cultura i la producció artística, i la gastronomia i la cultura alimentària. Tant de la recerca com de la comunitat estudiantil.

El treball en xarxa i la col·laboració entre tots els actors que formen la comunitat de la UOC serà essencial per construir un coneixement amb un alt impacte social, capaç de salvar les bretxes territorials i socials, i aprofitar el potencial de les zones rurals per estimular processos de transformació positius.