Escuelas de aprendices: ¿cómo imaginar comunidades de práctica en el s. XXI?

18 de maig de 2021
captura-de-pantalla-2021-05-18-a-les-13-15-37

Aquest Curs d’Estiu explora la relació entre la filosofia, l’educació i les formes d’imaginació contemporànies, especialment les arts visuals i cinematogràfiques, per ampliar l’imaginari de les transformacions que necessitem abordar al segle XXI. En un moment de crisi (sanitària, econòmica, ambiental …) la imaginació és un factor crucial. Si imaginar és fer present el absent, suposa una manera de relacionar-nos amb la pèrdua i la incertesa, i també d’acollir la nostra “ombra”: tot allò que ignorem o mantenim a l’marge. Aquesta és una de les idees centrals d’Escola d’aprenents (Galàxia Gutenberg, 2020), la filosofia de l’educació que Marina Garcés exposa en el seu últim llibre, i que en aquest Curs podrem analitzar amb la seva autora. Per a això, completarem el seu plantejament amb els estudis sobre comunitats de pràctica iniciats en la dècada dels 90, que emfatitzen la importància de la interacció informal i la participació perifèrica dels aprenents, i que ens serviran per mirar diferents experiències culturals i educatives des d’una altra perspectiva. En concret, posarem el focus en tres: Elías Querejeta Zinema Eskola (Tabakalera), Escola Massana (Centre d’Art i Disseny, Barcelona), i la Universitat Popular dels Moviments Socials liderada per Boaventura de Sousa.