Promocionar llibres a l’era d’Internet

14 de febrer de 2014

Una de les assignatures del segon semestre del postgrau Llibre i lectura en la societat de la informació UOC-Grup 62 és Tecnologia digital i promoció de la lectura, que permet a l’alumnat compartir experiències i formular totes aquelles preguntes que vulguen a un editor i a un gran coneixedor del món de les llibreries. Joan Carles Girbés impartirà la docència d’aquesta matèria.

La reinvenció del llibre i la lectura

El món del llibre viu una situació de canvis profunds, afectada per una crisi doble: d’una banda, l’econòmica, conjuntural i general; de l’altra, l’estructural, que afecta el model de negoci tradicional. Internet no matarà el llibre, però potser sí molts segells editorials. Manuel Gil i Joaquín Rodríguez, en el volum El paradigma digital y sostenible del libro (Trama Editorial, 2011) fan una afirmació rotunda: “Internet acabarà amb dues terceres parts de les editorials que coneixem avui”. I, segons ells, les causes seran la impossibilitat generacional de comprendre el “metamedi” (molts editors no estan preparats mentalment, ni empresarialment, ni econòmicament per virar el rumb dels seus negocis del paper al digital); i en segon lloc per la dificultat de guanyar diners amb la generació de continguts.

Però no tots els problemes deriven de l’àmbit digital. La tecnologia actual permet, més que mai, acostar autors i lectors, posar-los en contacte directament, interactuar, complementar obres de manera proactiva, participar del procés de creació, ser artífexs i impulsors de la promoció viral de les obres que ens entusiasmen… I aquest lligam estret entre els dos extrems de la cadena afebleix necessàriament les baules intermèdies: agents, editors, distribuïdors, llibreters… Per a què serveix un editor, si l’autor pot autopublicar una obra amb els seus recursos, bé en format digital, bé amb impressió sota comanda? Per a què necessitem distribuïdors o llibreters, si un autor pot vendre directament els llibres des de qualsevol portal o pàgina web? Si els subjectes d’aquests interrogants són capaços d’aportar valor al resultat final (el llibre), el seu ofici continuarà sent necessari; altrament, desapareixerà.

L’assignatura Tecnologia digital i promoció de la lectura proporciona informació, eines i estratègies digitals per a aquells que volen iniciar-se o millorar la seva expertesa en l’àmbit de la promoció del llibre i de la lectura. En el decurs del semestre explorarem el potencial de les plataformes d’autoedició, les noves modalitats de lectura en pantalla, farem pràctiques de noves fórmules de promoció i màrqueting, contrastarem diferents models de negoci editorial i de llibreries, debatrem sobre les propostes més innovadores per fomentar la lectura en la xarxa, etc.

A l’aula disposarem de material textual i audiovisual actualitzat i, més important encara, tindrem l’oportunitat de conversar durant uns dies amb una persona amb una àmplia expertesa en el món del llibre: Marià Marín, qui va ser director de l’àrea del llibre de l’ICIC i que en l’actualitat és secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya.

Joan Carles Girbés @jcgirbes

Joan Carles Girbés (Carcaixent, 1974) és director de l’editorial Sembra. Llicenciat en Periodisme i Màster en Gestió Cultural, col·labora en diversos mitjans i és autor del llibre de foment lector Llegir per a créixer. Gestiona el bloc sobre el món del llibre i l’edició Tirant al cap.

La docència d’aquesta assignatura es farà en català i castellà (aula bilingüe).

Tecnologia digital i promoció de la lectura és un assignatura del segon semestre del Postgrau Llibre i lectura en la societat de la informació UOC-Grup 62(30 ECTS). També forma part dels cursos d’especialització Tecnologies i recursos per al llibre i la lectura (15 ECTS) i Edició i tecnologies . Aquesta assignatura també es pot cursar lliurement: Tecnologia digital i promoció de la lectura (5 ECTS).

Doctora en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora agregada dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, dirigeix el Màster d’Edició digital.  @TeresaIribarren
Etiquetes