Marta Roa Camarena: El meu TFM i l’aventura d’autopublicar

17 de maig de 2022
Marta Roa Camarena

Quan se’m va convidar a escriure sobre la meva experiència desenvolupant el meu TFM, em va semblar una oportunitat excel·lent per a realitzar un exercici de reflexió sobre tot el que m’havia suposat desenvolupar un projecte d’autopublicació.

En el treball final del màster vaig trobar una oportunitat única per a deixar de banda totes aquelles qüestions que em frenaven des de feia temps a iniciar el projecte de creació del meu propi relat il·lustrat, aprofitant per a aplicar tot l’après durant el Màster d’Edició Digital i submergir-me en l’experiència de fer un llibre des de zero, tant en format físic com en format digital (EPUB). Durant els tres semestres inicials del màster se’m va dotar de les eines necessàries per a la creació d’un llibre, i vaig descobrir que, gràcies a aquelles eines i a l’ajut de professors i tutors, per primer cop podia iniciar aquesta aventura.

He de confessar que l’autopublicació és un dels exercicis més multidisciplinaris i complexos al que m’he hagut d’enfrontar fins ara. No parlaré de la part més artística d’elaborar un conte il·lustrat, perquè aquest aspecte està relacionat amb la formació en arts que posseeixo prèviament, sinó que em centraré en els aspectes relacionats amb el món editorial.

En l’elaboració del TFM vaig relacionar tots i cadascun dels passos apresos en les assignatures del pla docent: l’elaboració d’un text i la seva correcció, la maquetació, el disseny tant de l’interior del llibre com de la coberta, la creació de l’EPUB, l’elaboració d’un pla de màrqueting, el càlcul d’un pressupost i la seva possible viabilitat econòmica, els drets d’autor que protegeixen la meva obra, etc. Mentre més repassava els materials proporcionats al llarg del pla d’estudis, nous aspectes fonamentals, que no podien mancar en el projecte, apareixien davant dels meus ulls.

Per a tots aquells alumnes que desitgin iniciar un projecte similar i submergir-se en la creació d’un projecte des de zero, puc parlar des de la meva experiència i assenyalar algunes de les pràctiques que em van resultar rellevants durant tot el procés.

El primer pas, essencial i imprescindible, va ser la planificació d’un calendari el més exhaustiu possible. Hi vaig detallar tots i cadascun dels passos que havia d’abordar, assignant un temps prou ampli per a la seva realització i que es considerés els possibles imprevistos (sorpresa: sempre esdevenen imprevistos).

Il·lustració interior de Raudharr y el Demonio del Bosque, de Marta Roa

Tampoc s’ha de tenir por a afrontar qualsevol aspecte que et presenti dubtes. Durant tot el procés, em vaig preguntar molts cops si devia plantejar algunes qüestions al meu tutor, dubtant de la importància d’aquestes, però la seva ajuda, acompanyament i punt de vista fou essencial en el desenvolupament del projecte. I, sobretot, hem de mantenir la motivació, la curiositat constant i l’afany per investigar i aprendre durant tot el projecte, ja que cada porta que obrim ens conduirà a un altre centenar de portes tancades que haurem d’endevinar com obrir. Crec que la millor forma d’afrontar un TFM i d’assegurar-nos que arribi al seu final amb un resultat satisfactori és la passió: passió per la nostra proposta, el tema escollit i el nostre treball. La passió pel món editorial, la creació de llibres i la il·lustració em va fer tirar endavant el TFM, i l’ajuda dels professionals, que em van acompanyar a cada pas del procés i em van assessorar des de la universitat, van assegurar que el resultat final fos satisfactori.

Gràcies a tot l’après sobre el món editorial, sento més seguretat sobre el meu treball i les eleccions que realitzo. Ja no vaig a la deriva en un mar d’opcions i, gràcies a això, em va ser possible començar i concloure un TFM que m’ha portat a concretar i formalitzar la part inicial d’un ambiciós projecte que pretenc finalitzar durant aquest any 2022: la publicació del meu conte il·lustrat Raudharr y el Demonio del Bosque, una reescriptura de La Caputxeta Vermella amb un renovat missatge feminista.

Ara només em queda continuar treballant i avançant en aquesta aventura perquè el meu llibre surti a la llum, amb la il·lusió que aquest no sigui l’últim de molts altres projectes que espero poder iniciar en un futur.

Marta Roa Camarena: Instagram | Linkedin