La perícia artesanal, clau per a editar un EPUB de qualitat

21 de febrer de 2015

El passat dijous 19 de febrer Jaume Balmes, director d’El Taller Editorial, va dictar la master class Composició del llibre digital a la Universitat Oberta de Catalunya. Durant dues hores de sessió eminentment tècnica, el reputat tipògraf digital -ofici que sempre reivindica- va anar identificant els problemes més habituals de l’arquitectura d’un EPUB (el format estàndard d’edició digital) i va indicar les solucions i estratègies a seguir per a resoldre’ls a fi de garantir la lectura gratificant d’un llibre electrònic en qualsevol dispositiu de lectura del mercat.

Balmes va convidar els assistents a navegar per l’interior d’un EPUB per tal d’anar il·lustrant, a partir d’exemples pràctics, qüestions tan importants com ara el marcatge, la creació i la bona gestió de les metadades associades al llibre, la implementació de meticulosos controls de qualitat (això és, comprovar la correcta visualització en diversos dispositius de lectura) i les exigències específiques que ha de complir un llibre que es comercialitzi a Amazon. En el decurs de la sessió va desaconsellar l’ús de determinats programes i va aconsellar-ne d’altres i, sobretot, va posar èmfasi a recomanar la racionalització del flux de treball en els processos editorials.

El tipògraf va ser molt contundent a l’hora de denunciar males pràctiques per part de professionals que editen EPUBs a corre-cuita i a preus de saldo: això explicaria que prop d’un 90% dels llibres digitals que es comercialitzen a Espanya tinguin problemes tècnics. Balmes assegura que per a editar EPUBs amb garanties cal un treball artesanal per part d’experts ben preparats. I, per descomptat, que puguin treballar amb bones condicions, sense haver de sotmetre’s a tempos acceleradíssims i a uns preus escanyats.

Balmes va concloure animant les editorials a prendre consciència de la necessitat d’invertir esforços, temps i diners per a aconseguir que els llibres digitals tinguin una qualitat òptima. El seu missatge, al capdavall, ve a ser el mateix que el que dóna la professora de la Universitat París 13, Françoise Benhamou, a l’assaig Le livre à l’heure numérique. Papier, écrans, vers un nouveau vagabondage (París, Seuil, 2014): la clau de la viabilitat econòmica del llibre digital rau en brindar als lectors una oferta de qualitat, tècnicament impecable.

La master class de Jaume Balmes ha estat la primera activitat de 2015 programada per l’equip docent del Màster d’Edició digital de la UOC (Ca / Esa fi de complementar, d’una banda, els continguts de les assignatures Edició en EPUB I i Edició en EPUB II, que imparteix el professor Ferran Adell, i, de l’altra, les pràctiques virtuals que estan realitzant alguns dels nostres alumnes amb l’empresa de serveis editorials de Buenos Aires Proyecto451.

Doctora en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora agregada dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, dirigeix el Màster d’Edició digital.  @TeresaIribarren