Com escriure un bon article de Viquipèdia: guia per a estudiants i professors

29 de gener de 2016

per Àlex Hinojo

Després de 15 anys d’existència, la majoria d’internautes fem servir la Viquipèdia molt sovint, i més encara quan estem realitzant estudis reglats. Viquipèdia és una porta d’entrada al coneixement, un lloc estructurat, en la nostra llengua, que ens permet fer­-nos una idea general d’un tema en particular. Recordeu com era buscar informació enciclopèdica abans de Viquipèdia?

La clau del seu èxit és que es basa en un programari obert, que permet que tothom pugui editar i actualizar-ne els continguts. Només cal citar una publicació de referència per poder validar la informació afegida. La Viquipèdia és una enciclopèdia elaborada col∙laborativament per alguns dels seus lectors. Molts usuaris milloren constantment els articles: s’hi realitzen milers de canvis que s’enregistren íntegrament en els historials de cada veu i que es poden veure a la pàgina de canvis recents. Tots els articles sempre són millorables: corregint faltes d’ortografia o de gramàtica, millorant la redacció, ampliant el contingut i millorant les referències bibliogràfiques.

Quantes vegades la Viquipèdia us ha estat extraordinàriament útil? Penseu que tots els articles de la Viquipèdia estan escrits per voluntaris, per persones com vosaltres que han dedicat part del seu temps lliure a compartir el seus coneixements amb la resta del món en la seva llengua i de manera desinteressada. Si sou estudiants, també podeu compartir tot allò que apreneu a l’aula amb la resta del món; així, tothom se’n podrà beneficiar.

Si des de l’aula se us ha proposat crear o millorar un article de Viquipèdia, heu de tenir en compte algunes qüestions importants. La Viquipèdia és una síntesi de coneixement existent. Un article de la Viquipèdia és un recull general de la informació existent i publicada d’un tema en particular. Cal resumir i citar la informació, sense copiar, és clar, ja que els llibres tenen drets d’autor.

Aquí teniu una llista de 10 elements que tot bon article de la Viquipèdia hauria de tenir:

1. L’article ha de començar amb una definició c​lara del concepte del títol. El concepte apareix sempre en negreta al principi de la primera frase.
  2. El text ha de tenir estil de llengua formal​, amb un to enciclopèdic, i estar escrit en tercera persona. No es poden afegir opinions personals.
  3. El text ha de reflectir els diferents punts de vista​ de manera equilibrada. Si, per exemple, escriviu sobre un tema polèmic, cal que reflectiu tots els posicionaments al respecte.
  4. L’article ha d’aportar informació suficient per a un lector sense coneixements previs​ del tema.
  5. L’article ha d’estar estructurat​ en diferents seccions i ha de tenir un fil conductor. No es tracta de fer una llista d’enunciats, cal generar un relat.
  6. La informació ha d’anar ​referenciada, ​​mencionar fonts fiables (publicades i sense conflicte d’interessos amb el tema que es tracta). És a dir, no es pot agafar el web d’una empresa per parlar de la mateixa empresa, sinó que caldria cercar articles de premsa, revistes especialitzades, etc.
  7. Sempre que es pugui, l’article ha d’incloure imatges​, però recordeu que només es poden afegir imatges que tinguin una llicència lliure CCBYSA o superior.
  8. Si heu millorat un article existent, el resultat ha d’integrar la informació​ que ja hi havia amb la que heu afegit després. Cal mantenir la coherència del relat.
  9. El text inicial sempre és una introducció d​’un o pocs paràgrafs on apareix el més important que es tracta després amb més extensió.
  10. Cal que inseriu enllaços interns als conceptes més importants o que permeten ampliar la informació, per tal de facilitar la navegació als lectors.

En definitiva, escriure una enciclopèdia és una activitat cultural fàcil; el que costa més és agafar el to, ser neutral, i evitar afegir informació no enciclopèdica. Cal citar sempre la font o la publicació d’on hem tret la informació. Cal validar la traçabilitat de la mateixa, que el lector pugui validar d’on hem tret aquella informació que donem per certa. Ah!… I recordeu que la comunitat de viquipedistes estarà encantada de donar-­vos un cop de mà per millorar l’article.

Guia de bones pràctiques per a l’ús docent de Viquipèdia a la universitat

Viquiprojecte: Cultura digital (assignatura del Màster d’Edició Digital)

Taller per aprendre a editar a la Viquipèdia

Àlex Hinojo. Director de projectes @AmicalWikimedia  Kippleboy_cat