Nous canvis en la deducció per maternitat

12/02/2024
Guardería Foto de BBC Creative a Unsplash

Part de les novetats més rellevants de l’anterior Campanya de la Renda van ser les que van afectar la deducció per maternitat, en ampliar els supòsits en què es pot aplicar.

Des de llavors, i amb efectes retroactius per a l’IRPF de 2020 i 2021, es reconeix les dones que, amb fills menors de 3 anys, compleixin algun dels tres requisits següents durant l’any: que, en el moment en el moment del naixement, percebin alguna prestació contributiva o assistencial del sistema de protecció de desocupació; que en aquest mateix moment estiguin donades d’alta al règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat equivalent; o que, en qualsevol moment posterior al naixement, estiguin donades d’alta al règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat equivalent amb un període mínim de 30 dies cotitzats.

En concret, el seu import màxim continua sent de fins a 1.200 € anuals per fill, prorratejats entre els mesos en què es compleixi algun dels requisits assenyalats (és a dir, 100 € per mes), encara que s’especifica que, quan pugui aplicar-se per l’alta a la Seguretat Social o mutualitat amb posterioritat al naixement, la quantia corresponent al mes en què s’assoleixi el període mínim cotitzat de 30 dies s’incrementarà en 150 €.

Així mateix, aquests canvis van afectar l’import de fins a un màxim 1.000 euros anuals, amb els quals es pot incrementar la deducció per les despeses d’escola bressol o en centres d’educació infantil autoritzats del menor (incloent-hi, sempre que sigui per mesos complets, els d’assistència, en horari general i ampliat, els d’alimentació i els de preinscripció i matrícula), que va passar a fixar-se com a únic límit del seu import el total de la despesa efectiva no subvencionada satisfeta pels progenitors.

Doncs bé, en dues sentències recents, el Tribunal Suprem acaba de modificar ara l’aplicació d’aquest increment que, des del seu establiment l’any 2018, realitzava l’Administració tributària, que denegava la seva aplicació quan les despeses es feien en escoles bressol que no comptaven amb una autorització com a centre educatiu atorgada per l’Administració educativa competent (cosa que passa en gran part dels casos, en no impartir educació infantil).

Així, com ha precisat l’Alt Tribunal, l’únic que ha de ser exigible en aquests casos és que les escoles bressol disposin dels permisos per a l’obertura i el funcionament de l’activitat de custòdia de menors, inclosa l’assistència, la cura i l’alimentació, ja que, en realitat, la seva autorització com a centre educatiu no és requerida per la Llei de l’IRPF.

Per tant, a partir d’ara, aquest és el criteri que haurà de seguir l’Administració tributària, malgrat que, d’acord amb el Reglament de l’IRPF, les obligacions d’informació fiscal en relació amb aquestes despeses només es contemplin per als centres amb autorització de l’Administració educativa competent.

Finalment, cal recordar que, malgrat la seva denominació, també als homes se’ls permet aplicar la deducció per maternitat, ja sigui en cas de mort de la mare, per tenir atribuïda la guarda i custòdia de forma exclusiva o per ser tots dos progenitors del mateix sexe.