La IA està substituint el col·lectiu d’artistes abans que el de lampistes

14 març, 2024
arte con IA

Quan investigàvem sobre els efectes de les TIC sobre el mercat laboral, vam assumir que hi havia una pressió sobre les persones treballadores no qualificades a causa de l’alta probabilitat de perdre la seva feina. No puc negar que llegia els resultats i les conclusions des de la tarima d’un llicenciat en Economia, i, per tant, amb la percepció que el perill era lluny.

No obstant això, ara veig un clar canvi de paradigma. I és que, encara que la intel·ligència artificial fa massa poc que és entre nosaltres per veure’n les conseqüències, la veritat és que els arguments que utilitzàvem per defensar que els white collars no estaven en risc d’acabar a l’atur, ara se’ns giren en contra.

Els primers que hem rebut una bona sacsejada som el personal docent, amb l’aparició de ChatGPT i eines equivalents. Ara, amb les presses, veiem els riscos que els estudiants el facin servir per fer les seves proves o exàmens. Amb més pausa, això ens obligarà a conèixer l’eina i a treure’n partit; però, què passarà en el moment en què ChatGPT llegeixi i qualifiqui un examen? De fet, amb unes bones indicacions, segur que ja ho pot fer. Continuo pensant, innocent de mi, que podem aportar alguna cosa més que aquesta intel·ligència intel·ligent, valgui la redundància, però el que és clar és que, d’entrada, tenim un gran competidor.

Un altre exemple: el col·lectiu d’artistes.

Font: Porsche.Tech

Roger Frigola, enginyer de l’equip Emirates TEAM New Zealand, és doctorat en Machine Learning per la Universitat de Cambridge, i fa servir el programa DALL.E 3 per generar imatges del món Porsche. A través de la informació que ell li proporciona, el programa genera un dibuix com el que veiem. Els publica a Instagram i multiplica per 1.000 les visualitzacions dels seus posts, que reben nombroses ofertes de compra. De la nit al dia, s’ha convertit en artista gràcies a la IA.

I els metges i metgesses? Quantes vegades hem tingut algun problema i el diagnòstic s’ha fet a partir de proves o analítiques? Si el que cal fer és llegir uns resultats i deduir una diagnosi a partir d’això, la IA no ho faria més bé? La meva experiència em diu que, tot i agrair el tracte humà, davant una conclusió diferent entre metge i IA no tinc clar de quin costat em decantaria.

I és que si, en definitiva, les TIC aprofitaven el coneixement per potenciar les seves virtuts, la IA porta incorporada tota la informació cognitiva per valorar fredament i objectivament, i crear coneixement.

Queda molt per reflexionar, però, com diu el Dr. Joan Torrent, la IA rebenta el biaix d’habilitats típic de l’aplicació laboral de la tecnologia. Per primera vegada, això ja no va d’automatització i substitució d’habilitats no cognitives i repetitives. Ara tot l’espectre laboral, també les tasques cognitives i no repetitives (estructura ocupacional mitjana), estan en dubte.

És professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Doctor en Economia per la UOC.