Recerca transdiciplinària sobre reptes socials contemporanis

Infància i joventut migradora: realitats, reptes i possibilitats per a l’equitat educativa i la justícia social.

El passat 6 de juny es va dur a terme el simposi internacional “Infància i joventut migradora: realitats, reptes i possibilitats per a l’equitat educativa i la justícia social”, sota la coordinació de les professores Amalia Creus i Adriana Ornellas. El simposi es va centrar a abordar els reptes i les perspectives d’inclusió social dels migrants en diferents contextos.

Aquesta trobada, organitzada pel grup de recerca Nodes de la Universitat Oberta de Catalunya, i es vincula al projecte Crossing Borders to Connect Routes: Investigant amb comunitats educatives per promoure l’equitat i lluitar contra el racisme envers els immigrants en un món post-pandèmia, finançat per la Fundació Spencer i impulsat per 6 universitats en 5 països.

La benvinguda i presentació del simposi va estar a càrrec de les professores Amalia Creus i Adriana Ornellas, qui van compartir la visió i els objectius del projecte Crossing Borders. Aquest projecte té com a finalitat entendre com la pandèmia ha afectat l’educació dels migrants arreu del món.

La primera ponència va estar a càrrec de la professora Colette Daiute, qui va presentar la ponència “Experiences of Activists Mediating the Politics of Immigration Reform”. Durant la seva presentació, la professora Daiute va destacar l’estancament de dues dècades en la reforma migratòria dels Estats Units. En particular, va abordar la política d’Acció Diferida per als Arribats en la Infància (DACA), implementada per l’administració d’Obama el 2012 i posteriorment revertida per l’administració de Trump el 2017. La xerrada es va centrar en les perspectives dels activistes que treballen en organitzacions no governamentals, clíniques legals i grups comunitaris de base, oferint una visió valuosa sobre els reptes i les estratègies utilitzades per promoure la inclusió dels migrants en la societat.

A continuació, la professora Juana Maria Sancho va presentar la ponència titulada “Migrant Children and Youth in a Transforming Europe”. Durant la ponència, va destacar el projecte MiCREATE, el qual té com a objectiu promoure la inclusió de nens i joves migrants en els sistemes educatius i socials d’Europa. Va compartir els resultats d’un estudi realitzat en 16 centres educatius a Espanya, que va proporcionar una àmplia informació sobre les experiències i els reptes als quals s’enfronten els nens i joves migrants en el procés d’integració en la societat europea.

El simposi va concloure amb una ronda de preguntes dirigides a les ponents, la qual cosa va generar un ampli intercanvi d’idees i reflexions.

Moltes gràcies a Colette Daiute i Juana Maria Sancho per compartir les seves dues ponències amb totes nosaltres! També volem agrair a tots els assistents per la seva participació i contribució al simposi. Esperem veure-us novament en futurs encontres i continuar construint junts un diàleg enriquidor.

Ens veiem a la propera!