Microcredencials per a la transformació en l’educació superior i l’ocupabilitat

22 de maig de 2023
trabajando-ordenador

El passat mes de març del 2023, es va dur a terme la Cimera Internacional de Microcredencials a Barcelona, Espanya, organitzada per la UOC, el Knowledge Innovation Centre i la DHBW. L’esdeveniment va reunir més de 250 actors clau de la comunitat internacional de microcredencials per discutir nous horitzons per a l’educació i l’ocupació a Europa.

És per això que avui volem parlar sobre què són les microcredencials i quin impacte poden tenir en la transformació a l’educació superior i l’ocupabilitat.

¿Què són les microcredencials?

Les microcredencials són un tipus de reconeixement o certificació que s’atorga a una persona perquè ha adquirit un conjunt específic d’habilitats o coneixements en una àrea particular. A diferència dels títols acadèmics tradicionals, les microcredencials se centren en habilitats i competències més específiques i s’obtenen mitjançant programes de formació o cursos curts i enfocats.

Aquestes credencials són generalment més petites en abast i durada en comparació dels programes d’estudi tradicionals. Poden ser emeses per institucions educatives, organitzacions professionals, empreses o plataformes d’aprenentatge en línia. En completar amb èxit una microcredencial, l’individu rep una certificació o insígnia digital que valida el seu èxit i es pot compartir en plataformes en línia, com LinkedIn.

Les microcredencials són altament personalitzables i es poden adaptar a les necessitats individuals i les demandes canviants del mercat laboral. Permeten als estudiants o professionals adquirir habilitats i coneixements específics que poden ser rellevants per a la seva carrera o desenvolupament professional sense haver de passar per programes educatius més llargs i costosos.

Aquestes credencials també són reconegudes pel seu caràcter modular i acumulatiu, fet que significa que es poden obtenir diverses microcredencials al llarg del temps i combinar-les per demostrar un conjunt més ampli d’habilitats i competències en una àrea determinada. Això brinda a les persones l’oportunitat d’actualitzar i millorar constantment els seus coneixements i habilitats de manera més àgil i enfocada.

Sobre l’esdeveniment

Una de les conclusions de l’esdeveniment va ser la Declaració de la Cimera Internacional de Microcredencials, que insta els governs europeus, les institucions educatives, les autoritats d’acreditació, els representants dels estudiants i els ocupadors a respondre als desafiaments de la transformació de la societat i la interrupció tecnològica amb oportunitats d’aprenentatge més flexibles a través de la microcredencialització.

La cimera va ser un impuls per a una sèrie d’iniciatives intersectorials a nivell europeu i internacional, construint sinergies i oportunitats per a un desenvolupament i cooperació transnacional profunda més grans a través de xarxes i programes conjunts d’intercanvi de microcredencials.

Si voleu aprofundir més entorn de les conclusions de l’esdeveniment, podeu prémer aquí o veure la següent llista de reproducció de vídeos.