Analitzant el ‘Game Learning’ a l’educació superior

2 de maig de 2024
education-e-learning

A l’era digital actual, la manera com els estudiants interactuen i es comuniquen als centres d’ensenyament superior ha experimentat una transformació significativa. Amb l’arribada de la missatgeria instantània i els fòrums de debat en línia, el panorama de la col·laboració i el compromís dels estudiants ha evolucionat.

L’article que presentem avui s’endinsa a l’àmbit de l’educació digital i explora el paper de la missatgeria instantània i els fòrums de debat en línia en el foment de les experiències d’aprenentatge col·laboratiu i l’intercanvi de coneixements entre els estudiants.

Aquest article ha estat escrit per Alexandre Perera Lluna, Ana Beatriz Hernández i Enric Serradell López, aquest darrer membre del grup de recerca Management & e-Learning (MeL). Aquest article va ser publicat a la revista Education + Training el 2021.

Metodologia

En un estudi quasiexperimental, va participar un grup de 478 estudiants de negocis en línia, 267 van utilitzar fòrums de discussió en línia mentre que els 211 restants van interactuar a través d’una aplicació de missatgeria instantània. Emprant anàlisis d’aprenentatge i tècniques de mineria de textos en el processament del llenguatge natural, els investigadors van aprofundir en la dinàmica de comunicació entre els estudiants que utilitzen cada eina, amb l’objectiu d’avaluar-ne l’eficàcia per facilitar els resultats de l’aprenentatge.

Resultats i conclusions

Les troballes ressalten la complementarietat de les eines de comunicació sincrònica i asincrònica, amb eines asincròniques demostrant ser particularment adequades per a la comunicació relacionada amb tasques, mentre que les eines sincròniques faciliten i acceleren les interaccions socials entre els estudiants.

A més, l’estudi subratlla la importància de considerar el moment del dia en què es produeix la comunicació i observar diferències en els patrons de comunicació entre les dues eines. La missatgeria instantània, sovint facilitada a través de dispositius mòbils, va mostrar una tendència als missatges nocturns, fomentant una comunicació més immediata i dispersa en comparació amb els fòrums de discussió en línia.

En general, aquestes troballes brinden recomanacions basades en evidència per millorar la comunicació a l’educació en línia i ofereixen una comprensió més profunda de com les diferents modalitats de comunicació impacten els resultats de l’aprenentatge. En aprofitar les tècniques d’anàlisi d’aprenentatge i de mineria de textos, aquest estudi contribueix al discurs actual sobre el paper de les eines de comunicació en la configuració de les experiències d’aprenentatge dels estudiants en entorns educatius digitals.

Consulta l’estudi

Podeu consultar l’article complet fent clic aquí.