El català actual

19 de setembre de 2013

El català avui és una llengua de cultura usada en els mitjans de comunicació, en les xarxes socials i en l’àmbit educatiu i acadèmic. Malgrat les diferents vicissituds històriques, la llengua catalana és present de manera preeminent en molts dels àmbits mes representatius de l’actual societat de la informació. Ara bé, en els darrers decennis de la nostra història, quin paper han jugat els mitjans de comunicació per a la pervivència de la nostra llengua? Com s’ha anat gestant la varietat estàndard que utilitzen avui dia els diversos mitjans (diaris en paper o en línia, televisió, ràdio…)?

Amb l’assignatura El català actual del nou Màster Universitari en Estudis catalans de la UOC, pretenem respondre aquestes i altres qüestions, amb l’objectiu d’oferir una visió global, aprofundida i crítica de la situació actual de la llengua catalana, centrada fonamentalment en la configuració i difusió de la llengua estàndard. Així, partint de començament del s. XX, quan Prat de la Riba, com a president de la Diputació de Barcelona, impulsa l’estandardització del català, arribarem al franquisme, per veure com la presència de la llengua catalana, malgrat l’arraconament que va patir en tots els àmbits públics (administració, escola, mitjans de comunicació), va anar augmentant progressivament, a la premsa i a la ràdio primer, i més endavant, també a la televisió.

I continuarem amb la recuperació del català per a l’àmbit públic que va tenir lloc a finals de la dictadura franquista, fins arribar als nostres dies. Això ens permetrà conèixer la configuració, durant els més de trenta anys que han transcorregut des d’aleshores, dels models lingüístics actuals del català estàndard, especialment en l’àmbit dels mitjans de comunicació, i veure el paper que han jugat aquests mitjans en la configuració d’un espai de comunicació en català -comú a tot el territori catalanoparlant-, i en l’educació i la cohesió social.

Farem aquest recorregut de la mà de Daniel Casals, professor titular i director del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona, que centra la seva recerca en la història externa de la llengua i en els models lingüístics dels mitjans de comunicació, i és autor, entre d’altres, d’obres com El català en antena (2003) o El català als mitjans de comunicació (2010).

L’assignatura també es pot cursar lliurement a través de l’Ateneu.

Ona Domènech Bagaria
Professora del Grau de Llengua i Literatura catalanes i del Màster Universitari d’Estudis Catalans

Blog del Grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.
Etiquetes