Dona la teva veu a un autor clàssic i fes-lo visible a la xarxa

21/05/2021

El projecte Donants de veu de la UOC busca cent persones voluntàries perquè enregistrin i editin cent audiolectures de les obres clàssiques de la literatura catalana. Ens hi ajudes?

El repte dura cent dies i s’acabarà el 30 de juliol de 2021. Les teves gravacions es publicaran en llocs web i plataformes obertes perquè tothom qui ho vulgui pugui escoltar-les i gaudir-ne.

Participa en aquest projecte literari col·laboratiu, i si tens algun dubte, escriu a lletra@uoc.edu.

1. Impulsa el teu equip
Una audiolectura la pot fer una persona sola, però et recomanem que hi animis dues persones més per poder-vos repartir les diferents tasques: llegir en veu alta, fer l’edició o publicar l’audiolectura. Si et falta gent, fes una crida a través de Twitter al compte @donantsdeveu i segur que trobaràs qui t’ajudi!

2. Tria l’obra
Tria una obra que t’agradi o bé consulta la llista proposada per les entitats col·laboradores a la pàgina web de Donants de veu. Et recomanem que en triïs una de domini públic i que n’informis a lletra@uoc.edu. Així, tothom sabrà que l’esteu fent i no us repetireu.

3. Enregistra l’audiolectura
Gravar la veu és la part més divertida. Només has de trobar el to de qui explica una història i disposar d’un mòbil o una càmera web. No et faci recança repetir gravacions, si t’entrebanques; només cal que tornis a començar la mateixa frase o paràgraf. Pensa que sempre ets a temps de tallar-ho i enganxar-ho després.

4. Edita les gravacions
Les teves gravacions potser tenen sorolls que cal netejar o fragments que s’han de tallar i enganxar, però no et preocupis per això, perquè pots editar-les amb un excel·lent programa gratuït i en català, l’Audacity.

5. Publica els àudios en línia
Cal que desis cada capítol o secció per separat en format mono 128 kbps MP3 o en format mono Ogg Vorbis. També has d’anomenar i numerar els documents i publicar-los a LibriVox si estan lliures de drets, a la Viquipèdia si l’obra té llicència Creative Commons o on tu vulguis. Abans, però, cal que els escoltis de dalt a baix per comprovar que no hi ha silencis, repeticions, interrupcions…

6. Publica l’obra, preferentment a LibriVox
Et proposem que publiquis l’audiolectura a LibriVox perquè tingui visibilitat internacional.

7. Finalment, comunica-ho a tothom
Un dels millors moments serà quan comparteixis la gravació amb tothom. Envia l’enllaç a @donantsdeveu i la difondrem per les xarxes de les entitats col·laboradores.

I sobretot: demana col·laboració o ajuda sempre que et calgui! Quan ho necessitis, envia un missatge al canal de Twitter @donantsdeveu o a les entitats col·laboradores.