Biblioteca respon | Podcast Parenthesis

26 gener, 2023

En aquest podcast ens centrem en un equip clau de la Universitat, tant per la docència i la recerca: la biblioteca. Dedicat a posar en valor aquesta eina per a que l’alumnat i equip docent en facin un bon ús si ho feien i s’estrenin si no ho fan encara.

Per poder conèixer bé com funciona la biblioteca, les professores van conversar amb l’Àgueda Mercadal, treballadora de la UOC al servei de Biblioteca, dona assessorament i suport a l’equip docent, treballa en els diferents recursos d’aprenentatge, les Biblioguies, la cerca d’informació especialitzada, la gestió de recursos externs. És diplomada en Biblioteconomia i Documentació i llicenciada en Documentació. L’Àgueda farà portaveu de l’equip de Biblioteca, que té més de 40.000 recursos d’aprenentatge.

De la veu de l’Àgueda Mercadal ens endinsarem en conèixer què ofereixen, escoltarem alguns consells de com podem fer millors cerques i quins continguts de comunicació més destacats tenim, entre d’altres. Una conversa juntament amb els professors dels Estudis de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC, Lluc Massaguer, Efraín Foglia, Gemma San Cornelio i Candela Ollé.

Us deixem algunes respostes de les preguntes que us van formular. Si vols més detalls, no dubtis a escoltar a podcast a Spotify, Ivoox o Apple Podcasts.

La Biblioteca té una web relativament nova perquè l’usuari localitzi millora la informació, més amigable. L’estructura interna es trasllada a l’organització del web?

Correcte el web ha donat un bon gir, cap a molt millor! Doncs cadascun dels 3 equips que forma la Biblioteca respon a una o diverses necessitats dels perfils d’usuari de la Biblioteca (personal docent i estudiantat). Parlem de 2 perfils tot i que donem servei a un tercer perfil, els Recercaires pel que fa a les Bases de Dades de subscripció, col·lecció digital, servei d’obtenció de de documents i d’adquisició de llibres per a la seva recerca.

Els usuaris poden consultar qui formem la Biblioteca:

1.  des del directori del web veient a que ens dediquem i com podem ajudar-los,
  2. dins cada servei ofert apareixen els/les referents de Biblioteca que en són responsables.

Un dels objectius principals quan es va dissenyar el nou web va ser donar resposta a les necessitats dels usuaris i es va desenvolupar el web en funció a aquesta premissa.

Quins són els serveis que tenen major acollida?

Tenint en compte que oferim serveis principalment a dos perfils: estudiants i docents. Destaquem que el servei estrella i que té una de les valoracions més alta és el de Biblioteca Respon (amb 2.138 peticions aquest 2022). Recordem que aquest servei és com el tauler de les biblioteques físiques i que donem resposta en màxim 48h.

Quan als serveis més visitats del Web tenim ‘T’ajudem a trobar informació’.

I una de les pàgines més visitades i amb més èxit, que es troba al Top 5, és la de “Com citar”. També trobem que la Biblioguia més visitada és la de Plagi acadèmic.

Una biblioteca digital, sense biblioteca física …quin procés de digitalització s’ha seguit?

La Biblioteca de la UOC no ha rebut un procés de digitalització com a tal, ja que la Biblioteca va néixer digital, amb el naixement de la Universitat, als anys 90.. Els serveis van néixer amb la sortida del web i alguns ja des del principi eren digitals, però d’altres encara eren físics. Ara bé, la direcció/objectiu sempre va ser cap a una transformació 100% virtual i a poc a poc tot va anar passant cap aquest model.

Quin tipus de contingut té la biblioteca?

• Tenim un apartat al Web on classifiquem les BBDD que tenim subscrites sota àrees d’estudi. De la col·lecció de CiC en podem destacar:
    • A Communication & Mass Media Complete podem trobar articles acadèmics sobre comunicació i mitjans.
    • I a Factiva-Reuters i MyNews Hemeroteca podem localitzar notícies, al MyNews destacar que és de premsa espanyola publicada des dels anys noranta (La Vanguardia, El Periódico, El País o Ara). Són eines fonamentals per a professionals de la comunicació i la documentació.
    • També es poden trobar una gran col·lecció d’imatges al JSTOR-ARTstor que es pot utilitzar en els treballs.
    • I l’Academic Video Online on podem trobar documentals de la BBC.
  • TFinals, tesis, docència:

Es localitzen al Repositori Institucional (O2). Des d’on podem trobar una categoria per Informació i Comunicació i buscar per cada titulació.

Algun consell per fer una bona cerca o millorar-la?

• Acotar molt bé les paraules clau, sobretot si busqueu a bases de dades;
  • Recordar que a les BBDD es pot utilitzar la cerca avançada que permet afinar més la cerca aplicant filtres. (també així sortim de Google).
  • Revisar bé la fiabilitat de la font d’informació (sobretot si la cerca es fa a Google);
  • Actualitat: revisar sempre l’any perquè encaixi amb la vostra necessitat.

Què traslladaries a l’audiència de Parenthesis…

Posa un bibliotecari/bibliotecària a la teva vida! “Bromes” a banda, com a representat de la biblioteca avui diria que som un equip proper, a qui li agrada treballar conjuntament amb el professorat per obtenir la millor qualitat possible quant als recursos oferts a les aules per al nostre estudiantat. I a l’estudiantat dir-li que si té qualsevol dubte sobre els recursos que troben disponibles a les seves aules o dels que es troben disponibles a la Biblioteca, que es posin en contacte amb nosaltres via el canal de Biblioteca Respon.

Per tant, tot i ser digitals, no tenim barreres: contacteu amb nosaltres i us ajudarem amb el que calgui!