Seminari Internacional de la Càtedra UNESCO 2011

1 desembre, 2011

Formació de professors: reconsiderant les funcions dels docents

El VIII Seminari Internacional va tenir lloc el dijous 6 i divendres 7 d’octubre de 2011. La irrupció de la tecnologia (especialment la d’Internet) ha canviat radicalment la forma com vivim, ens comuniquem, comprem i aprenem. Però, també ha canviat la forma que tenim d’ensenyar? Segueix el sistema educatiu el ritme de totes aquestes transformacions?

I, què passa amb l’ensenyament mòbil o l’ensenyament basat en jocs? No és tan important ensenyar com aprendre amb ells? O potser l’ensenyament s’ha convertit en un concepte obsolet, ja que els alumnes d’avui dia poden aprendre per si mateixos utilitzant tots aquests recursos i serveis disponibles? La tecnologia acabarà reemplaçant als docents, o hi ha una “tercera manera” de fer les coses? Creiem que aquesta tercera via existeix, i és un escenari en el qual el professorat adopta totalment o parcialment les tecnologies per a experimentar i ensenyar de noves maneres.

L’educació sempre ha estat un procés de transmissió de continguts i, d’un temps cap aquí, també d’acreditació d’aquests. En el model majoritari actual, el docent decideix quins continguts són interessants i estableix tots els detalls del procés d’aprenentatge, inclosa l’avaluació i l’acreditació. Els alumnes, d’altra banda, han d’obeir les regles i seguir el camí pautat si volen aconseguir aquest objectiu.

En aquest esquema, la creativitat i la presa de decisions semblen prohibides. La relació professor-alumne reprodueix el mateix esquema una vegada rere l’altra, en lloc de deixar als alumnes prendre el control del propi procés d’aprenentatge. Hem de tendir cap a una educació en la qual alumnes i professors assumeixin nous rols actius i noves responsabilitats compartides. Els professors han de ser conscients de tots els possibles usos de les TIC a l’aula, liderant la seva adopció en lloc de provar de posar-se al dia amb els alumnes.

Ponents

• Steve Wheeler, Departament de Tecnologies d’Aprenentatge de la Universitat de Plymouth, Regne Unit.
  • Signe Sutherland, subdirectora de currículum i desenvolupament empresarial, North Hertfordshire College, Regne Unit.
  • David Pitcher, subdirector de l’Acadèmia d’Indústries Creatives i Culturals, North Hertfordshire College, Regne Unit.
  • Douglas Thomas, Escola Annenberg de Comunicació i Periodisme, Universitat del Sud de Califòrnia, EUA
  • Yehuda Elkana, distingit historiador i filòsof de la ciència, ex president i rector de la Universitat d’Europa Central, Budapest, Hongria.
  • Hannes Klöpper, membre fundador d’iversity.org, Alemanya.
  • Peter Baptist, Catedràtic de Matemàtiques i Educació Matemàtica, Institut Matemàtic, Universitat de Bayreuth, Alemanya.
  • Hanna Teräs, professora titular de l’Escola de Formació Professional del Professorat, Universitat de Ciències Aplicades de Tampere, Finlàndia.
  • Edem Adubra, Cap de la Secció de Política i Desenvolupament Docent, UNESCO París, França.
  • Janak Bhimani, estudiant de doctorat, Escola de Postgrau en Disseny de Mitjans, Universitat de Keio, Japó.
  • Ichiya Nakamura, professora, Escola de Postgrau en Disseny de Mitjans, Universitat de Keio, Japó.
  • Ferran Ruiz Tarragó, Expert i autor de llibres sobre TIC i Educació, President del Consell d’Educació de Catalunya, Espanya.
  • Jordi Blanch i Huguet, Coordinador d’e-learning, Ministeri d’Educació de Catalunya, Espanya.
  • Jordi Moral i Atrotinat, Gerent de Recursos Tecnològics, Institut Obert de Catalunya (IOC), Espanya.
  • Diego Haro Nieto, Formador de Professors d’Educació Infantil, COI, España
  • Teresa Guasch, Professora Titular, Departament de Psicologia i Ciències de l’Educació, UOC, Espanya.
  • Guillermo Bautista, Director del Màster en Formació del Professorat – Educació Secundària, Ensenyament d’Idiomes i Formació Professional, UOC, Espanya.

Presentacions