“Per a mi cada esdeveniment és un desafiament” Jordi Mascarell

31 de juliol de 2018

Entrevista Jordi Mascarell, professor del Postgrau Gestió d’esdeveniments UOC

Què són per a tu els esdeveniments? I a nivell professional?

Per a mi cada esdeveniment és un desafiament, especialment quan cal ser creatiu i innovador. A nivell professional és una oportunitat i alhora una gran responsabilitat, ja que els esdeveniments tenen gran repercussió i el dia de l’acte hi ha factors molt difícils de controlar.

Quin és el teu esdeveniment preferit? Per què?

Per la meva experiència i formació escolliria un esdeveniment esportiu, però és difícil triar només un. Els que vivim a Barcelona, ​​tenim la sort de poder gaudir de Moto GP, Fórmula 1, partits de Champions, el Godó de tennis, una de les maratons més importants d’Europa, i campionats mundials o europeus de diferents disciplines pràcticament tots els anys. Possiblement em quedaria amb les Olimpíades, tot i que no viuen el seu millor moment, per xifres segueixen sent el major esdeveniment del planeta.

Com vas començar a integrar-te en el sector? Què és el que va fer que volguessis mantenir-te en aquest àmbit professional? En quins tipus d’esdeveniments has treballat?

Fa 15 anys vaig estar treballant en dues cadenes angleses de gimnasos, allà és on realment vaig començar a veure la importància dels esdeveniments. Ells tenien molt clar que eren i són una potent eina per fidelitzar, comunicar i comercialitzar la seva marca.

Després de llicenciar-me en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i cursar un MBA, estudiï en Publicitat i Relacions Publiques a la UOC. A mesura que m’anava especialitzat, veia que els esdeveniments eren un àmbit en el qual em sentia còmode.

Principalment he treballat en esdeveniments relacionats amb el món de l’esport: inauguracions d’instal·lacions, presentacions de competicions, conferències, campionats d’Espanya de diferents esports, carreres amb milers de participants, sopars amb lliurament de trofeus, actes de cloenda, etc.

En la teva trajectòria professional, has format part de la institució pública i privada en relació als esdeveniments esportius. Què destacaries (sobre la gestió i organització) d’aquests dos camps tan diferents entre si?

En els actes esportius multitudinaris no es nota tant aquesta diferència perquè gairebé sempre hi ha col·laboració publicoprivada. Moltes vegades l’ens públic organitza i delega en les empreses privades la seva execució, i altres vegades organitza una empresa, però requereix el suport públic. La línia de vegades és molt fina i costa saber qui realment organitza.

Si comparem actes 100% públics o 100% privats, els privats tenen una gestió amb menys burocràcia, que fa l’organització més àgil. La gestió privada permet comptar amb elements que se serien considerats excessius en el món públic.

Com veus actualment el món professional de la gestió dels esdeveniments?

En general hi ha professionals molt formats, sovint amb anys experiència, que desenvolupen perfectament el seu treball. Desgraciadament també trobem molt intrusisme: persones que amb haver anat a unes quantes carreres, es creuen capacitats per organitzar una marató, o que amb haver estat oients en alguna conferència es llacen a muntar un congrés. El mateix mercat acaba expulsant a aquestes persones, ja que com he dit hi ha molt bons professionals dels esdeveniments.

Alguna recomanació a un estudiant que està interessat a ser professional de la gestió d’esdeveniments?

Sens dubte li aconsellaria que es formés i no deixarà de fer-ho durant tota la seva carrera. El dels actes és un mercat competitiu i cada vegada més global. Ja hi ha molts professionals, que es desplacen de país en país organitzant un mateix esdeveniment, com pot ser Mobile World Congres, que s’organitza cada any Barcelona, ​​Xangai i Los Angeles. Per poder accedir al sector cal tenir una base sòlida de coneixement, a més de les pròpies habilitats personals.