Festivals i esdeveniments: respostes socials a la pandèmia global

23 d'octubre de 2020

Les reaccions socials a la pandèmia COVID-19 en l’àmbit dels festivals, festes i esdeveniments han estat diverses, a tot Europa i la resta del món. Una situació excepcional que ha establert un canvi de paradigma en el sector de l’organització d’esdeveniments i ha dibuixat noves línies de futur. El que no sabem és cap a quin horitzó ens dirigim. Actualment és un àmbit on la seva solidesa econòmica s’està veient transformada, mentre que al mateix temps s’ha vist obligada a reflexionar sobre el seu paper social.

Amb motiu de tots els interrogants que estan sorgint en el sector dels esdeveniments, l’ATLAS –Festival, Cities and Cultural Tourism– d’aquest 2020 s’ha programat per donar resposta a les qüestions que la realitat actualment planteja. Una sessió que va tenir lloc el 22 d’octubre 2020 i que professionals i acadèmics van analitzar la resposta social a la pandèmia en relació amb els festivals i celebracions a Europa, abans, durant i després de l’experiència COVID-19. Basant-se en aquestes idees, els experts van re-imaginar quin seria l’escenari de la post-pandèmia en el sector dels esdeveniments.

Covid19 covid esdeveniments festival

En la sessió de clausura de l’ATLAS 2020, centrat en Esdeveniments i Turisme Cultural, es va celebrar en el marc del projecte FESTSPACE. Un projecte de recerca europeu amb cinc universitats i ciutats diferents, on hi participen el coordinador del projecte, David McGillivray, University of the West of Scotland, la Bernadette Quinn Technological University Dublin, Andrew Smith, University of Westminster, London, Kristina Lindström, University of Gothenburg i Alba Colombo, Universitat Oberta de Catalunya, directora del Postgrau en Gestió d’esdeveniments UOC

El projecte FESTSPACE se centra en la manera com els festivals i esdeveniments permeten o restringeixen l’accés i l’ús dels espais públics, incloent-hi fins a quin punt poden acollir efectivament interaccions i intercanvis entre persones de diferents orígens culturals, ètnics, socioeconòmics i sociodemogràfics. El projecte se centra en com el disseny i el funcionament de festivals i esdeveniments urbans poden ajudar a desmantellar les divisions existents. Però també reconeixem sobre si els festivals i esdeveniments tenen el potencial d’excloure simbòlicament, financerament i físicament les poblacions marginals dels espais públics convencionals, fent d’aquesta manera els espais menys públics o menys diversos.

ATLAS — Festival Cities and Cultural Tourism

En el marc del projecte es va generar un debat entre acadèmics i professionals sobre a la reacció i/o resposta social a la pandèmia en el marc dels festivals i festivitats. Els participants van treballar les següents qüestions:

• Com han estat els compromisos de la comunitat en festes i festivitats  abans de COVID19 i com han estat les reaccions socials (o fins i tot l’activisme) durant les mesures de pandèmia?
  • Quins tipus de compromís (o activisme) es mantindran i quins recursos necessitarem per desenvolupar alternatives post-pandèmiques en la manera de celebrar i experimentar els nostres festivals i festes?

Els participants ATLAS 2020

Kristina Lindström és la investigació principal del projecte FestSpace de Universitat de Göteborg, és geografia humana i el seu principal interès en la investigació és el tema de la transformació de les comunitats locals en espais de producció i consum d’experiències turístiques, així com la col·laboració entre els grups d’interès i el paper de la governança.

Sandy FitzgeraldSandy Fitzgerald, va ser fundador i director del City Arts Center de Dublín (1974 a 2001) i actualment és director de l’Agència Cultural Olivearte, Sandy també va ser membre fundador del Royal Cultural National Cultural Centre (actual Museu Irlandès d’Art Modern) i va formar part del comitè executiu de la xarxa europea de centres culturals independents Trans Europe Halles (1997-2002).

Katarina Thorstensson és experta en estratègia i assessora de sostenibilitat i té molts anys d’experiència en liderar i desenvolupar el treball de sostenibilitat dins de la indústria turística a Göteborg, Suècia. També va liderar la candidatura de la ciutat a la capital europea del turisme intel·ligent 2020. És presidenta de la Xarxa sueca de turisme i esdeveniments sostenibles.

Alba Colombo directora posgrado gestion de eventos uocAlba Colombo és professora titular i investigador del Departament d’Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya i té una llarga experiència en investigació i educació d’esdeveniments. Ella és l’investigador principal de l’equip de Barcelona en el projecte de recerca finançat FESTSPACE HERA. La seva principal àrea d’investigació és la sociologia de la cultura, centrada en l’anàlisi de festivals i festes com a expressions socials i culturals contemporànies. En aquest marc, les seves publicacions recents giren entorn dels efectes socials i els impactes de festivals i festes.