Tens fills en edat escolar? I tens grups de WhatsApp amb els pares de l’escola? Professors de la UOC proposen un decàleg per a fer-ne un bon ús.

25/03/2015

«Algú em pot enviar una fotografia del dictat b de la pàgina 25 del llibre de català? La Marta s’ha deixat el llibre a l’escola»: així pot començar una conversa d’un grup de WhatsApp d’una escola qualsevol. Pares desesperats perquè no troben la tovallola del seu fill després de gimnàstica, no recorden què s’ha de portar a l’excursió de demà o no tenen el llibre de català. Missatges de molts temes diferents: sortides, actes, partits de futbol, professors o entrenadors… converses que poden solucionar, o no, la vida. «Estem domesticant la tecnologia, ajustant-la a les nostres demandes i necessitats; però hem de tenir en compte que poden tenir efectes no previstos i gens desitjables», afirma Francesc Núñez, director del programa d’Humanitats de la UOC.

Però quan es tracta de fills, la majoria dels pares volen estar tan involucrats i informats com sigui possible, i què pot ser millor que unir-se a un grup de WhatsApp de l’escola? La responsabilitat dels fills queda llavors relegada a demanar als pares que enviïn un whatsapp. Així els nens resolen el dubte i converteixen als pares en una mena d’agenda escolar. Nati Cabrera, professora dels Estudis d’Educació i Psicologia de la UOC, alerta que «no és bo que els pares assumeixin totalment o parcialment les responsabilitats dels infants. El procés educatiu i maduratiu l’han de fer ells i els pares han d’acompanyar-los, guiar-los, però no fer-los la feina».

El sociòleg Francesc Nuñez aposta per una sèrie de normes i actituds per als pares per a fer un bon ús d’un grup de WhatsApp a l’escola:

• Ser respectuós, no fer comentaris ofensius de cap tipus.
  • No precipitar-se en els comentaris, deixar passar un temps prudencial abans de respondre: no respondre whatsapps en calent.
  • Posar en dubte la credibilitat dels continguts, assegurar-ne la veracitat i no fer judicis de valor previs.
  • Evitar alarmes innecessàries: una cosa que afecta un individu no té per què afectar tothom.
  • Vigilar amb l’etiquetatge, no crear imatges falses de les persones (professors, estudiants, mares o pares).
  • Tenir present la descontextualització, és a dir, donar importància al context de producció, recepció i reproducció de les notícies o comentaris.
  • No explicar qüestions personals ni enviar missatges brossa (fotos, acudits o «mems» que a nosaltres ens semblen divertits).
  • Evitar discussions personalitzades.
  • Tenir present «l’efecte grandària»: un comentari irrespectuós en un espai públic (com WhatsApp) pren una dimensió que escapa del nostre control.
  • Pensar en la imatge personal i familiar que es transmet.

Si en vols saber més, consulta aquesta notícia publicada a UOC News.

Tècnica de Comunicació Corporativa.