L’aprenentatge col·laboratiu en l’economia i l’empresa

8 juny, 2021
aprenentatge-collaboratiu

Estrenem la segona temporada de la sèrie audiovisual sobre Sharing Economy, que ens portarà a entendre alguns dels conceptes clau d’aquest model i quins són els reptes als quals s’enfronta des de l’àmbit de l’empresa, l’economia o el turisme.

En aquest nou lliurament de la sèrie audiovisual sobre Sharing Economy, el Dr. Josep Maria Batalla i la Dra. Dolors Plana expliquen què és l’aprenentatge col·laboratiu i com s’aplica en entorns virtuals d’aprenentatge.  L’ús d’eines i plataformes digitals, a més, proporciona competències i habilitats imprescindibles en un moment en què la tecnologia s’ha convertit en un dels eixos estratègics del teixit empresarial.

L’aprenentatge col·laboratiu

L’aprenentatge col·laboratiu és un enfocament educatiu de l’ensenyament que permet als estudiants interactuar, col·laborar i participar en el seu propi aprenentatge.

Com explica Dolors Plana en el vídeo, l’aprenentatge col·laboratiu “és un procés intens de col·laboració entre dos o més estudiants amb la finalitat d’assolir unes fites d’aprenentatge superiors a les que s’assolirien individualment”. Es tracta, afegeix Plana, “d’un procés compartit, coordinat i interdependent on els estudiants han de treballar plegats amb uns objectius comuns, aportant cadascú el seu treball, el seu coneixement, les seves habilitats, la iniciativa i la creativitat fent servir eines col·laboratives en línia”.

Aquest enfocament ha guanyat popularitat al llarg dels anys, ja que millora el pensament crític, les habilitats comunicatives, fomenta la responsabilitat i una comprensió profunda del treball del curs. Josep Maria Batalla subratlla que “els estudiants han d’aprendre les habilitats socials necessàries per a una col·laboració d’alta qualitat, tals com l’empatia, l’assertivitat, la confiança, el fet de saber comunicar apropiadament i sense ambigüitats o saber resoldre constructivament els conflictes”. Aquest tipus d’aprenentatge, si bé es troba força implementat en l’ensenyament presencial, està evolucionant i s’ha hagut d’adaptar a les noves formes d’ensenyar a l’era digital.

Els entorns virtuals d’aprenentatge

Tot i que, substancialment, no hi ha diferència entre el treball col·laboratiu en un entorn presencial i en un entorn virtual, sí que canvia la forma com es treballa. “Les tecnologies digitals, apunta Dolors Plana, faciliten la col·laboració, ja que són eines de comunicació. Això fa que cada vegada sigui més difícil concebre el treball col·laboratiu, tant sigui presencial com virtual, sense l’ús de les eines digitals”.

Sobre les dificultats de l’aprenentatge col·laboratiu en entorns virtuals, l’expert Josep Maria Batalla destaca alguns dels elements que poden afectar el resultat final d’aprenentatge: “Baixos índexs de participació dels estudiants, diferents graus d’implicació o de predisposició per part dels estudiants o que la forma de treballar no s’estableix de manera clara, el que porta a tendències de treball caòtiques”. Per ell, és clau la funció de l’equip docent per acompanyar el procés de formació i ajudar a superar aquestes dificultats.

En aquest mateix sentit, és interessant l’estudi realitzat pel grup de recerca de la UOC Edul@b, liderat per Montse Guitert,  per millorar l’experiència de l’aprenentatge col·laboratiu en entorns virtuals, tal com s’explica aquest article publicat a UOC News.

Amb tot això, l’aprenentatge col·laboratiu té un gran impacte en les empreses, des de la contractació fins a la formació i el desenvolupament de talent, en un moment en què el treball en remot s’ha convertit en l’habitual. L’aprenentatge col·laboratiu pot ajudar a augmentar l’expertesa, la innovació i la posició de l’empresa al mercat.

▶ Cap.11. L’aprenentatge col·laboratiu amb Josep Maria Batalla i Dolors Plana.